“Kirli” Tasarım Pratikleri: Ütopya/Distopya Metinlerinde İrdelenen Kir Ve Kirliliğe Bakışın Tasarım Pratiklerine Yansıması

2020
Özçelik , Buse
Bir düzenin düzensizlik ihtimaline içkin oluşu gibi kire ve kirli olana da içkin olduğu söylene bilir, öte yandan günümüz üretim süreçlerinin ortaya çıkardığı kirin artık göz ardı edilemeyecek seviyeye ulaştığı, göz ardı edildiği takdirde bu pratiklerin ve aktörlerinin sonunda kendi ürettik leri kirin içine gömülecek konuma geldikleri apaçık ortadadır. Son yüzyıl içinde, yüzyıl başında ve sonunda, yazılmış ütopya ve distopyaların kir ile olan mücadelelerinin değişimine bakmak günümüz toplumunun tasarım pratiklerinin kir ve kirli olan ile ilişkisini anlamak için elverişli bir ortam sağlar. Ütopyalarda kirin düzenden tamamen ayrıştırıldığı, böylece denge halinde bir düzenin kurulduğu görülürken, dışarıda bırakılan kir provokatif olup toplumu tehdit etmeye ya da cezbetmeye başladığında kirlilik güçlerinin, ütopyanın kurmuş olduğu düzeni tepetak lak ederek ütopyayı distopyaya dönüştürme ihtimalini içinde barındırdığını görmek mümkün. Toplumu tehdit eden kirli kimliğinin neye, kime karşılık geldiğini, nasıl dışarda bırakıldığını, dışarıda bırakılan kirin nasıl tekrar tehdit unsuru haline gelebildiğini ve kirli olandan tama men kaçışın mümkün olup olmadığını, kirliliğin farklı şekillerde anlamlandırıldığı dönemlerin distopyaları olan Yevgeni Zamyatin’in We’sinde (1920) ve Octavia Butler’ın Parable of the Sower’ında (1993) takip edebiliyoruz. Metinlerde içinde bulunulan dönemin düzenine göre çeşitli karakterlere sahip doğal ve yapay, farklı ölçeklerde ve geçirgenliklerde birtakım sınırlar aracılığıyla kir, sistemin dışında tutulmaya ve “iç”e bulaşması engellenmeye çalışılıyor. Hara way (2010, s. 177) “bizlerin sadece bağışıklık sisteminin koruduğu tehditkâr ‘ben-olmayanlar’ tarafından değil, esasen kendi parçalarımız tarafından işgal edilmiş durumda olduğumuzu” söyleyerek kiri meşrulaştırıyor; kiri ve kirli olanı hemhâl ediyor, “biz”den bir parça haline getiriyor. Distopya metinlerinde de kurtuluş ancak kirin kimlik kazanmasıyla gerçekleşebiliyor. Dolayısıyla meselenin ötekinin kirliliğinden ibaret olmadığını, bizzat kendimizin kire mecbur olduğumuzu görmemiz gerekiyor. Bu doğrultuda bu metin, ütopyaların yapmaya çalıştığı gibi kiri bizden ayırmaya çalışmak gibi boşa kürek çeken bir çabanın ötesine geçerek distopyaların kurtuluş umudunu kiri ve kirli olanı ötekileştirmeden yaratmasından hareketle “kirliliğin” -ben zer şekilde- tasarım pratiklerinin öznesi ve kurtuluşu olabileceğini savunuyor

Suggestions

Hollanda’da Konut Politikaları ve İpotekli Kredi Sistemi
Sarıoğlu, G. Pelin (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2007-6-01)
Hollanda’da, İkinci Dünya Savaşı sonrası başlatılan sosyal konut politikası 1990’lara kadar yaygın olarak devam ettirilmiş ve ülke, sosyal konut açısından Avrupa’daki en büyük stoklardan birine sahip olmuştur.Hollanda, son dönemde Türkiye’de çok tartışılan ipotekli kredi konusunda da oturmuş ve oldukça çeşitlenmiş bir finansman sistemine sahiptir.Makalenin ilk bölümünde Hollanda’daki konut politikalarıyla ilgili kısa bir tarihçe verilmekte, ardından da sistemdeki ana aktörler (konut birlikleri, belediyeler ...
Maddi Kültür ve Teknoloji Etkileşiminde Yeni Endüstriyel Konargöçerlik
Ağça, Ayşe Özge; Akbulut, Dilek (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Geçmişten bugüne konargöçer yaşam tarzını benimseyen Yörükler, gezip gördükleri coğrafyalardan edindikleri birikimleri, sahip oldukları becerilere adapte ederek değişimlere ayak uydurmuş ve Türkiye’nin kültürel mirasına katkıda bulunmuşlardır. Yörüklerin gezgin yaşamlarında yer alan nesnelerin, değişen doğal koşullara uyumlu, taşınabilir, pratik, az sayıda ama çok fonksiyonlu olmaları önemlidir. Ancak son yüzyılda yaşanan endüstriyel ve teknolojik gelişmeler ile Yörüklerin bu nesneleri, endüstriyel ürünler ...
Beğeni Rejimlerinin Işık ve Aydınlatma Tüketimini Şekillendirmesi
Karababa, Eminegül(2018-12-31)
Mekanın, ev dekorasyonunun ve ev eşyasının tüketimi konusunda yakın zamanda yapılan çalışmalar tüketici tarafından verilen anlamların, mekanı ve eşyaları kullanış pratiklerinin, ve mekanın ve eşyaların yerleşimi ve kategorizasyonun esasında sosyal yaşantıyı desteklediğini, kimlikler ve sosyal düzenin kurulmasını sağladığını ortaya koymuştur (Arsel ve Bean 2013, Baba 2015, Epp ve Price 2008, 2010, Epp ve Velegati 2014, Moisio ve ark. 2013, Üstüner ve Holt 2010). Özellikle tüketim pratikleri, eşyalar ve söyle...
Fethiye Körfezi ve Civarının Aktif Tektoniği ve Kinematiği
Tosun, Levent; Avşar, Ulaş; Avşar, Özgür; Dondurur, Derman; Kaymakcı, Nuretdin (null; 2017-10-28)
Son yıllarda Pliny-Strabo hendeği olarak bilinen yapının, tomografik çalışmalar sonucunda klasik anlamda bilinen bir hendekten çok kuzeye dalmakta olan Afrika okyanusal plakasındaki bir yırtılmaya karşılık geldiğinin anlaşılması üzerine bazı araştırıcılar bu yapının karada da devam ettiğini ve literatürde Fethiye-Burdur Fayı olarak bilinen hattı içerecek şekilde geniş bir sol yönlü, transtansiyonel makaslama kuşağına dönüştüğünü ileri sürmüştür. Adı geçen hattın gerçekte mevcut olup olmadığı, mevcut ise kin...
Comparison of alloyed and non-alloyed ohmic contacts in gan/algan hemt for ka band radar applications
Çakmak, Hüseyin; İmer, Muhsine Bilge; Department of Micro and Nanotechnology (2020-12-28)
Gallium Nitride (GaN) based High Electron Mobility Transistor (HEMT) is the most powerful alternative for high-power and high-frequency applications due to its unique material properties, such as high breakdown field, high electron drift velocity, high operation temperatures, high radiation resistance. Low ohmic contact resistance (Rc) is critical to enhancing the device performance at high frequency and high output power. Various metal stacks with different metal types have been reported in literature. Ann...
Citation Formats
B. Özçelik, ““Kirli” Tasarım Pratikleri: Ütopya/Distopya Metinlerinde İrdelenen Kir Ve Kirliliğe Bakışın Tasarım Pratiklerine Yansıması,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2020, p. 3, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2020/.