Çokkültürlülük Ekseninde Kalkınma ve Tasarım: Gökçeada İçin Bir Model Önerisi

2014
Erözçelik, Alayça
Er, Alpay
Tasarım perspektifiyle bölgesel kalkınma süreçlerine katkıda bulunmak sosyal inovasyon paradigmasının yıllardır aşina olduğu konulardan birisidir. Bu proje, tasarımcının alışılagelmiş rolünü Manzini’nin belirttiği gibi “alternatifler sunarak ya da süreçleri kolaylaştırarak başkalarının tasarlamasına yardımcı olmak” bağlamında dönüştürerek, kamu yararına yeni gelişim ve kalkınma modelleri üretme sürecinde tasarımcıyı bir “sosyal girişimci” haline getirmeyi amaçlamaktadır. Tasarım sadece yeni ürünler ve hizmetler yaratmaya değil, her düzeyde üretken bağlantılar gerçekleştirerek topluluklara küresel inovasyon yetenekleri kazandırmaya da muktedirdir. Bu bağlamda tasarım stratejik bir öneme sahiptir çünkü yerel paydaşların beceri ve özelliklerini sürece dahil ederek belirli bir bölgenin gelişim ve kalkınmasını tetikleyen bir inovasyon sistemi için gerekli koşulları yaratır. Tasarımcı ise, küresel değerler zincirini oluşturan ve yeni kültürel bağlamları tanımlayan bir aktör haline gelir. Bu çalışma, Gökçeada’nın çokkültürlü, heterojen yapısına dayanan sürdürülebilir kalkınma potansiyelinin ve adalıların geleneksel üretimlerinin bir sosyal inovasyon sistemine entegrasyonunun tasarım yoluyla nasıl sağlanabileceğini araştırmayı amaçlamaktadır. Çokkültürlü mirasa dayalı yerel inovasyon sisteminin kuruluş sürecinde tasarımcının rolünü geliştirmeye dayalı bu çalışmanın hedefi, kültürel, sosyal ve iktisadi paydaşlar arasında verimli ilişkiler kurmak üzere senaryolar geliştirmek ve Gökçeada’nın çokkültürlü yapısından hareketle inovatif bir sinerji alanı yaratabilecek antropoloji ve tasarım referanslarını gün ışığına çıkarmaktır.

Suggestions

Çocuklar için Tasarlarken Birbirinden Öğrenmek: Tasarımda Disiplinler Arası İş Birliği
Can, Nilay Nida; Öztürk, İpek; Kaygan, Pınar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Teknolojinin gelişmesi ve tasarım problemlerinin karmaşıklaşması, tasarım ve ürün geliştirmeyi çeşitli disiplinlerden uzmanların bir araya gelerek çalıştığı süreçler olmaya yöneltmektedir. Eğitim alanında da buna paralel şekilde disiplinler arası çalışma yaygınlaşmaktadır. Özellikle çocuklar için yapılan ürün ve eğitim materyallerini göz önüne aldığımızda, birden fazla disiplinin katkısı oldukça önemlidir. Bu makalenin amacı hem tasarım hem de eğitim alanındaki bu ortak eğilimi dikkate alan, disiplin...
Türkiye’de Endüstriyel Tasarımcıların Kariyer Tatmini
Kaygan, Pınar(2018-12-31)
Ülkemizde her geçen gün artmakta olan endüstriyel tasarım lisans programı ve mezunu sayısı, endüstriyel tasarımcıların aldıkları lisans eğitimi sonrasındaki iş hayatları ve istihdam koşulları konusunda güncel bilginin gereğini ortaya koymaktadır. Ayrıca endüstriyel tasarımcıların çalışma alanları, biçimleri ve koşulları açısından çeşitlilik gösterdiği bilinmekle birlikte Türkiye özelinde endüstriyel tasarımcıların kariyer haritası ve sektör dağılımına dair güncel bir veri bulunmamaktadır. Oysaki bu etkenler...
Çocuklar için Empatik Tasarım
Süner, Sedef; Günay, Aslı; Kulaksız, Mert (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Kullanıcılarla empatik bağ kurabilmek, tasarımcılar için kullanıcı ihtiyaçlarına ve beklentilerine anlamlı karşılıklar üretebilmek açısından önemli bir araçtır. Çocuklar için ürün ve sistemler geliştirirken onlarla kurulacak empatik bağ, tasarımcılar açısından kritik bir öneme sahiptir; çünkü tasarımcı ve kullanıcı perspektiferi arasındaki farklılıklar, nesil farkıyla da birleşerek iyice açılmaktadır. Çocuk kullanıcılar genellikle yetişkin bakış açısıyla karakterize edilmekte, çocukların ilgi, bilgi ve bece...
Çocuklarla Yaratıcı Tasarım Araştırması: Uygulamaya Yönelik Zorluklar ve Öneriler
Süner, Sedef; Erbuğ, Çiğdem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Kullanıcıya ilişkin bilginin tasarıma entegre edilmesi, giderek önem kazanan ve zenginleşen bir konudur. Kolaj çalışmaları (Visser vd. 2005), kart sıralama (Martin ve Hannington 2012) ve deneyim yansıtma modellemeleri (Turhan 2013) gibi yaratıcı (generative) ve katılımcı teknikler, kullanıcıları bilgi ve deneyimleriyle tasarım sürecine katmaktadır. Bu tür tekniklerle katılımcılar tasarlanmış ürünlerin test edicisi olmaktan çıkıp, ilk aşamalarından itibaren bilgi ve deneyimleriyle tasarım sürecini yönlendiri...
Çokkültürlülük Algısı ve Diğerkâmlık Suriyelilere Yönelik Tutumu Etkiler mi? Öğretmen Adayları Gözünden Bir Çalışma
Kaya, Özgür Salih (2019-11-01)
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının Suriyelilere yönelik tutumlarının çokkültürlülük ve diğerkâmlık açısından incelenmesidir. Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Türkiye’deki üç devlet üniversitesinde (Hacettepe Üniversitesi, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi ve Trabzon Üniversitesi) öğrenim gören 258 kız, 217 erkek olmak üzere toplam 375 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu, Suriyelilere yönelik tutum ölçeği, çokkült...
Citation Formats
A. Erözçelik and A. Er, “Çokkültürlülük Ekseninde Kalkınma ve Tasarım: Gökçeada İçin Bir Model Önerisi,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi, Mimarlık Amfisi, 2014, p. 147, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/files/2014/10/UTAK2014_BildiriKitabi.pdf.