Çocuklar için Eğitici Dijital Oyun Tasarımı ve Katılımcı Tasarım Yöntemleri ile Oyun Geliştirme Süreci

2018
Toksöz, Mehmet Refik
Yurtkuran Çeterez, Zeynep
Toksöz, Simge
Tunalı, Erhan
Alpay, Efe
Teknoloji alanındaki gelişmeler, zamanla eski mesleklerin önemlerinin azalmasına ve yeni mesleklerin ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Bu değişime hazır olmayan toplumlar ise bu durum karşısında umutsuzluğa kapılmakta ve bireyler kendilerinin yetersiz ve gereksiz kalacaklarından korkmaktadırlar. İş piyasasındaki çalışanların niteliklerinin mevcut meslekler için gereken niteliklerle uyuşmaması Avrupa Komisyonu tarafından yürütülen bir projede “Nitelik Uyumsuzluğu” olarak tanımlanmıştır (CEDEFOP, 2014, s. 1). Toplumu bu değişime hazırlamak ve yeni mesleklere olan ihtiyacı karşılamak amacıyla çeşitli eğitim yöntemleri geliştirilmelidir. Bu ihtiyaçtan yola çıkarak geliştirilmekte olan Eduvizyon, anaokulu ve ilkokul çocuklarına programlamanın temelini oluşturan algoritmik düşünme becerisini kazandırarak onları geleceğin mesleklerine hazırlayan bir eğitim aracıdır. Hâlen geliştirilmekte olan Eduvizyon’un tasarım, uygulama ve geri bildirim süreçlerinde anaokulları ve ilkokullar ile iş birliği yapılmakta, geliştirme süreçlerine çocuklar, öğretmenler ve okul müdürleri dâhil edilmektedir. Proje geliştirme aşamaları, çocukları tasarım sürecinin merkezine koyarak, onların gözünden bakmaya çalışarak ve ihtiyaçlarını anlayarak yürütülmektedir. Ürün geliştirme sürecine ilgili herkesi dâhil ederek, kolektif yaratıcılığı teşvik eden pratiklerle, ihtiyaçlara yanıt veren etkili bir proje ortaya koymak amaçlanmaktadır. Projenin hedeferi arasında, çocuklara sınıf içerisinde iş birliği, fiziksel hareket ve algoritmik düşünme becerilerini kazandırmak yer almaktadır. Oyun mekanikleri, sınıf içerisindeki öğrenciler arasında yarışı değil, takım oyuncusu olmayı teşvik edecek şekilde tasarlanmıştır. Ayrıca, teknolojinin çocuklar üzerindeki negatif etkilerinden birisi olan hareketsizliğin önüne geçmek adına, fiziksel aktiviteyi teşvik eden yöntemlere odaklanılmaktadır. Eduvizyon fiziksel oyun parçaları, fiziksel mekân ve sanal ortam entegrasyonları ile çocukların fiziksel ortamda hareket etmelerini destekleyecek şekilde geliştirilmektedir. Bu bildiride, çocuklar için eğitim amaçlı geliştirilen bir dijital oyunun tasarımı ve bu tasarımın uygulama süreçleri ortaya konulmuş, ortaya çıkan sorunlara geliştirilen çözümler sunulmuş ve öğrenciler ile öğretmenlerin tasarım sürecine nasıl katıldığına ilişkin bilgi verilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda, kaynaştırma grubu öğrencilerinde özsaygı gelişimleri olumlu yönde ilerlemiş, sınıf içinde kendini ifade etme becerilerinin geliştiği görülmüştür. Algoritmik düşünme beceri gelişiminin ise katılımcı öğrenciler arasında farklılık gösterdiği ve aynı katılımcılarla tekrarlanan uygulamalarda düşük beceri gelişimi sergileyen öğrencilerin aynı sonucu verdiği görülmüştür

Suggestions

Öğretmen Adaylarının Evrim Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Bir Çalışma
Öztekin, Ceren; Şen, Mehmet(2013-12-31)
Evrim, bilimsel düşüncenin gelişmesinde en etkili olabilecek konulardan biri olmakla kalmayıp, bilimsel okuryazarlığının temelini de teşkil etmektedir. Dolayısı ile toplumların gelişmişliğinin göstergesi olan bilim okur-yazarlığı için, bireylerin evrim teorisi hakkında en azından genel anlamda bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Bu nedenle, bilim toplumu olabilmek, gelişimin ve bilimin gerisinde kalmamak için ilköğretim eğitimini tamamlayan her bireyin evrim konusunun temelini kavramış olması gerekmektedi...
Üniversitede Derslerde Verilen Dönüte Yönelik Öğrencilerin Görüşlerinin İncelenmesi
Çapa Aydın, Yeşim(2017-12-31)
Önerilen araştırma projesinin amacı, farklı bölümlerden üniversite öğrencilerinin derslerde değerlendirme süresinde/sonunda verilen dönüte yönelik algılarının ve bu algıları etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Geliştirilecek anket, Üniversitemizdeki yaklaşık 400 öğrenciye uygulanacaktır. Ankette, katılımcıların profilini çıkarmak amaçlı demografik bilgilerin sorulduğu bölüme ek olarak, katılımcılara dönütün tanımı, etkili dönüt algısı, etkili dönüt format tercihleri (bireysel veya grup; yüz yüze veya yazı...
Internet ve Bilişim Teknolojilerinin Doğru ve Etik Kullanımına yönelik Dijital Öykülerin Tasarlanması, Geliştirilmesi ve Kullanımının Biçimsel Değerlendirilmesi
Yıldırım, İbrahim Soner; Kilis, Selcan(2014-12-31)
Küresel gelişimin belki de en önemli boyutu olan İnternet ve iletişim teknolojilerindeki gelişim bazı toplumsal riskleri de beraberinde getirmiştir. Bu toplumsal riskler özellikle genç nüfus üzerinde ciddi bir tehdit unsuru oluşturmakta, hatta bazen devlet düzeyinde tedbirlerin alınmasını gerektirmektedir. Bu gerçekten hareketle bu projenin amaçları şu şekilde sıralanabilir:1. Okul öncesi ve ilkokul 1 ve 2. Sınıf öğrencileri ve öğretmenlerinin kullanımına yönelik olarak İnternetin ve sosyal ağların doğru ...
Öğrencilerde kabul-red algısını yaratan öğretmen davranışları ve öğrencilerin psikolojik uyum ve öğrenme süreçleri üzerindeki etkileri
Yıldırım, Ali; Gülmez, Gülçin(2017-12-31)
Bu projeninamacı, öğrencilerde kabul-red algısını yaratan öğretmen davranışlarının belirlenmesini ve bu davranışların öğrencilerin psikolojik uyumları ve öğrenme süreçleri üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmaktadır. Araştırma soruları: · • Öğrencilerde kabul algısını yaratan öğretmen davranışları nelerdir?• Öğrencilerde red algısını yaratan öğretmen davranışlarının nelerdir/• Öğrencilerde kabul-red algısı, psikolojik uyumlarını ne şekilde etkilemektedir?• Öğrencilerde kabul-red algısı, öğrenme süreçlerini n...
Çocuklar için Tasarlarken Birbirinden Öğrenmek: Tasarımda Disiplinler Arası İş Birliği
Can, Nilay Nida; Öztürk, İpek; Kaygan, Pınar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Teknolojinin gelişmesi ve tasarım problemlerinin karmaşıklaşması, tasarım ve ürün geliştirmeyi çeşitli disiplinlerden uzmanların bir araya gelerek çalıştığı süreçler olmaya yöneltmektedir. Eğitim alanında da buna paralel şekilde disiplinler arası çalışma yaygınlaşmaktadır. Özellikle çocuklar için yapılan ürün ve eğitim materyallerini göz önüne aldığımızda, birden fazla disiplinin katkısı oldukça önemlidir. Bu makalenin amacı hem tasarım hem de eğitim alanındaki bu ortak eğilimi dikkate alan, disiplin...
Citation Formats
M. R. Toksöz, Z. Yurtkuran Çeterez, S. Toksöz, E. Tunalı, and E. Alpay, “Çocuklar için Eğitici Dijital Oyun Tasarımı ve Katılımcı Tasarım Yöntemleri ile Oyun Geliştirme Süreci,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2018, p. 483, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: http://utak.metu.edu.tr/utak-2018.