Endüstri Ürünleri Tasarımı Eğitiminde Verilen Dış Kökenli Derslerin Endüstriyel Tasarım Disiplininin Karakterine Göre Revize Edilmesine Yönelik Bir Yöntem Önerisi

2016
Kaleli, M. Celaleddin
Endüstri ürünleri tasarımı eğitiminde mesleğe özgü derslerin yanında, öğrenciyi proje derslerine hazırlayan ve yetkin endüstri tasarımcısı olarak yetiştirmeyi hedefleyen destek dersleri de okutulmaktadır. Bu dersler köklerini plastik sanatlar, mimarlık ve mühendislik gibi, oluşumunu endüstri ürünleri tasarımı disiplininden daha önce tamamlamış disiplinlerden almaktadır. Bu derslerin içeriklerinin, Türkiye’de görece daha genç olan endüstri ürünleri tasarımına göre değil, köklerini aldıkları diğer disiplinlere göre şekillendiği yapılan alan çalışmasında görülmektedir. Bu alan çalışması, Türkiye’nin değişik şehirlerindeki endüstri ürünleri tasarımı bölümlerinde eğitim gören öğrenciler ile yüz yüze görüşme ve anket yöntemi uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Ankette desen, teknik resim, malzeme bilgisi ve ergonomi derslerinin işlenişinde ele alınan konular ile endüstri ürünleri tasarımı mesleğinin gereksinimleri açısından bir korelasyon olup olmadığına bakılmıştır. Çıkan sonuçlar ile, dersleri veren öğretim elemanlarının akademik kökeni ve dersin işlenişinde kullanılan kaynakların hangi disiplin için hazırlandığı arasındaki ilişki incelenmiştir. Yapılan anket çalışmasında dersleri veren öğretim elemanlarının akademik kökenlerinde endüstri ürünleri tasarımı eğitimi bulunmuyorsa, verilen derslerin endüstri ürünleri tasarımı disiplinin gereksinimlerini tam olarak karşılayamadığı saptanmıştır. Yaşanan bu aksaklık endüstriyel tasarım eğitimi alan öğrencilerin dış disiplinlere göre şekillenmiş derslerle kendi meslekleri arasındaki ilişkiyi tam kuramamalarına neden olmaktadır. Ayrıca, bu derslerde endüstri tasarımcılarının faydalanacakları kısımlar ihmal edilebilmekte, görece daha az yarar getirecek kısımlar ile öğrenci yorulabilmektedir. Bu durumun öğrencilerde derse karşı motivasyon eksikliğine yol açtığı, ileriki dönemlerde aldıkları proje derslerinde beklenen yansımaların görülemediği değerlendirilmektedir. Bu bildirinin amacı, ülkemizdeki çeşitli üniversitelerde gözlemlenen vakalardan yola çıkarak, yukarıda belirtilen hususlar çerçevesinde kökenini diğer disiplinlerden alan ve onlarla ortak olarak verilen derslerin endüstri ürünleri tasarımı için neden ve nasıl özelleştirilmesi gerektiğini tartışmak ve bu konuya dikkat çekmektir.

Suggestions

Endüstri Destekli Eğitim Projelerinin Arkasındaki Motivasyonlar: ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü Mezuniyet Projeleri
Hasdoğan, Gülay Fatma; Şener Pedgley, Bahar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’nde öğrencilerin lisans eğitimlerinin son döneminde, eğitim ekibinin yanı sıra firmaların danışmanlığı paralelinde geliştirdikleri mezuniyet projelerinin amacı, öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri becerileri ve oluşturdukları tasarım yaklaşımını, bir dış paydaşın danışmanlığında, gerçek yaşamdan bir proje ile yansıtmasıdır. Bu işbirliğinden eğitim kurumunun beklentisi iyi bir eğitim deneyimi kurgulamak ve öğrenciyi mesleki yaşama hazırlayabilmektir. Bu ...
Endüstriyel Tasarım Malzeme Deneyim Labaratuarı Altyapı Projesi.
Pedgley, Owaın Francıs(2013-07-01)
Ürün tasarımı, belli istek ve ihtiyaçlar dizisini en kabul edilebilir şekliyle ve en pratik biçimde karşılayacak ürünlerin (genellikle artefaktlar ve artefakt-hizmet kombinasyonları) yaratılmasıyla ilgilenmektedir. Tasarımcılar sanayinin ürettiği ürünlerin biçimsel niteliklerini belirlerken fonksiyona yatkınlık, işlev, üretim kolaylığı, maliyet, yaratılacak parça sayısı ve bu parçalarda kullanılacak malzemeler gibi konulara odaklanmaktadırlar. Buna ilave olarak ürün tasarımcıları, kullanıcıların deneyimleri...
Endüstriyel Tasarım Öğrencilerinin Bakış Açısından Otomotiv Endüstrisinin Teknik Bilgi ve Tasarımcı-Mühendis İlişkisi Üzerinden Toplumsal Cinsiyetlendirilmesi
Kaygan, Pınar (2018-05-01)
Bu çalışma, endüstriyel tasarım öğrencilerinin gözünden otomotiv sektöründeki toplumsal cinsiyet ilişkilerini araştırmaktadır. Son sınıf stüdyosunda sanayiyle işbirliği içerisinde yürütülen iki otomotiv projesi üzerinden yürütülen çalışmanın amacı, öğrencilerin bu projelerle edindikleri deneyimler ışığında, alanyazında erkek egemen olduğu ve ‘erkeğe uygun’ algılandığı belirtilen otomotiv sektöründe kendilerine nasıl bir gelecek gördüklerini anlamaktır. 20 kadın ve 11 erkek öğrenciyle yapılan görüşmeler iki ...
Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Temsil Araçlarının Kullanımı ve Proje Geliştirme Süreci Üzerine Değerlendirme
Karadoğaner, Alper; Börekçi, Naz Ayşe Güzide Z. (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Endüstriyel tasarım eğitiminde, tasarım öğrencilerinin projelerini etkileyen çeşitli faktörler bulunmaktadır. Ürün geliştirme sürecinde kullanılan temsil araçları (çizim, yazı, grafik, taslak maket, üç boyutlu model ve benzeri) tasarım projelerinin gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Kullanılan bu temsil araçları, süreçte birbirlerini desteklemekte, tasarım projelerinde geliştirilen ürünlerin özelliklerinin (ürün formu, ürün mekanizması, kullanıcı arayüzü ve benzeri) gelişim sürecini ve masa kritiklerini f...
Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Endüstri 4.0 Ve Toplum 5.0’a Yönelik Derslerin Yoğunluğunun Tespiti
Kaya, Nazife Aslı; Erdem, Hilal; Ercömert, Çisem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Hızla gelişen teknolojiler ve dijitalleşen dünya, tasarımı, olanaklarını ve kapsamını hızla geniş letirken, tasarımcıların da tasarım problemlerine bu çerçevede yaklaşarak çözümlerini güncel eğilimler doğrultusunda şekillendirmelerine neden olmaktadır. Bu güncel eğilimlerden biri olan Endüstri 4.0’la hayatımıza ve meslek pratiğimize dâhil olan yapay zekâ, nesnelerin interneti, akıllı fabrikalar ve akıllı tasarım alanlarıyla birlikte tasarım becerileri gelişmiş ve dönüşüme uğramıştır. Toplum 5.0 ile de t...
Citation Formats
M. C. Kaleli, “Endüstri Ürünleri Tasarımı Eğitiminde Verilen Dış Kökenli Derslerin Endüstriyel Tasarım Disiplininin Karakterine Göre Revize Edilmesine Yönelik Bir Yöntem Önerisi,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2016, p. 495, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2016/.