Tasarımcılar için Gelecek Senaryolarının Önemi ve Kullanım Olanakları

2016
Akın, Fazıl
Ürün tasarımı büyük oranda gelecekle ilgilenmektedir. Gelecek tanımı projelere göre değişmektedir: bazen altı ay, bazen iki hafta, bazen de 20 yıl sonrası için tasarımlar yapılmaktadır. Tasarımcıların pratikleri gereği, geleceği düşünmek, geleceğe şekil vermek veya gelecek için karar verecek birey veya grupları etkilemek gibi kaygıları olmalıdır. Geleceğin nasıl olacağı ile ilgili çeşitli metotlar mevcuttur. Delphi çalışmaları, trend öngörüleri, hatta bilim-kurgu kitap ve filmleri bunlardan birkaçı olarak gösterilebilir. Bazı metotlar tasarım alanı tarafından geliştirilmiş ve kullanılmaktadır, kurgusal tasarım (design fiction) veya tasarım örneklemi (design prop) gibi. Bu araştırmanın odağında gelecek senaryoları olacaktır. Araştırmanın amacı senaryo planlama (scenario planning) metodolojisinin tasarım pratikleri için avantajları ve en önemlisi tasarımcıların öngörülerinin inandırıcılığını artırmak için nasıl kullanılacağını göstermektir. Senaryolar olası gelecekleri tartışmak, şimdiki kararların geleceği nasıl etkileyebileceğini göstermek için önemli araçlardır. Gelecek senaryolarının başarılı bir şekilde uygulandığı en ünlü örnekleri Shell’in 1970 krizi öncesi oluşturduğu petrol fiyatları ile ilgili senaryosu (Wack, 1985) ve Adam Kahane’nin 1991 ve 1992 yıllarında Güney Afrika Cumhuriyeti için organize ettiği Mont Fleur Senaryo Çalışmaları (Ogilvy, 2002) olarak gösterilebilir. Araştırma, tasarım alanında kullanılan gelecek üzerine fikirler geliştirmek metotlarını özet olarak içermekte, senaryo planlama metodolojisi üzerine literatür taraması ve bu yöntemi daha önce çalışma hayatlarında kullanmış olan iki tasarım araştırmacısı ile yapılan görüşmelerin sonuçlarını içermektedir. Senaryo planlama metodolojisinin nasıl kullanıldığı, nerelerde kullanıldığı, tasarım alanında nasıl kullanılabileceği, hangi avantajları ve dezavantajları getireceği incelenmektedir. Örnek senaryo planlama uygulamalarının yanı sıra senaryo planlama alanında temel kitaplar (Fahey ve Randall, 1998; Ogilvy, 2002; R.Schwartz, 1996) ve yakın zamanda yayınlanan makaleler araştırmanın temelini oluşturmaktadır.

Suggestions

Çalıştay 11. Gelecek Küreleri
Akın, Fazıl (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Senaryo planlaması yöntemi gelecek araştırmaları alanında 1970’lerden itibaren yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Bu yöntemin temel argümanı geleceğin tek bir olgu olarak öngörülememesi ve bu nedenle farklı gelecek senaryolarının geliştirilmesi gerektiğidir. Ürün tasarımını da geleceğe yönelik bir çalışma olarak görmek mümkündür. Bazen bu gelecek altı ay sonrası bazen altı yıl sonrası da olsa, senaryo planlaması yönteminin tasarım pratiğine katkıda bulunabileğini söylemek yanlış olmaz. Bu çalışta...
Form Stratejileri İle Birlikte Kâğıttan Form Geliştirme Yöntemi Üzerine Değerlendirme
Karadoğaner, Alper (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Form oluşturma veya geliştirme çalışmaları endüstriyel tasarım öğrencilerinin ürün geliştirme sürecinde önemli rol oynamaktadır. Bu süreçte form araştırması yaparak veya doğadan ilham alarak, farklı stratejilerle ve çizim, maket veya üç boyutlu model gibi tasarım temsil araçla rıyla ürünün formunu oluşturmak ve geliştirmek için kullanılmaktadır. Kullanılan bu strate jiler ve araçlar kimi zaman öğrencinin yetenekleri ve becerilerine göre geliştirme sürecinde uzun zaman alabilmektedir. Örnek olarak, gelişt...
Tasarım Araçlarının Tasarım Fikir Gelistirme Sürecinde Analoji ve Metafor Kullanımına Etkisi
Yıldırım, Nuray; Gürsu, Hakan (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Analojik ve metaforik düşünce, tasarımcıların fikir geliştirme safhasında kullandığı yöntemler arasında yer almaktadır. Analoji ve metafor, aralarında benzerlikler bulunmasına rağmen, tasa- rım bağlamında ele alındığında amaç ve kullanım süreci açısından farklılaşır. Tasarım sürecinde analoji ve metafor kullanımını destekleyen farklı biçimlerde (yöntemler, kart desteleri ve veri tabanları gibi) çeşitli tasarım araçları bulunmaktadır. Bu çalışma, tasarım araçlarına ait özellik- lerin fikir geliştirme süre...
Tasarımda Çocuk Temsilleri Üzerine Bir Derleme Çalışması
Süner, Sedef; Erbuğ, Çiğdem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Tasarımcılar için kullanacı imgeleri, tasarım sürecinde dolaylı ya da doğrudan, açık veya örtük biçimlerde referans olmaktadır. Tasarlanan ürünün kimler tarafından kullanılacağını tahayyül etmek, tasarlama eylemini somutlaştırmakta ve tasarım kararlarını meşrulaştırmakta bir aracı haline gelir. Söz konusu kullanıcı grubu, tasarlama eylemini yapanın imgelemiyle örtüştükçe, bu kullanıcıların gerçek hayat deneyimlerine temas eden anlamlı ve isabetli ürünler geliştirilebilmesi olasılığı artar. Çocuklar için ürü...
Yaratıcı Tasarım Uygulamalarında Bir Atölye Çalışması: Tasarım İşbirliğinin Bileşenleri ve Küresel Bir Soruna Tasarımın Yaklaşımı
Tezel, Elçin (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Gelişen ekonomik, sosyal ve çevresel koşullar, tasarım disiplinlerinin iş birlikçi yaklaşımları kullanmalarını zorunlu kılmaktadır. İş birlikçi yöntemler, tasarlama sürecine farklı katkıları bulunabilecek katılımcıların eşdeğer şartlarda sürece ve son ürüne katkı sağlamasını hedefemektedir. İş birlikçi yöntemlerin artan önemine karşılık, tasarımcıların diğer yetenek grupları ile çalışma yöntemlerine ait bilgi sınırlıdır. Bu çalışmada, tasarımın küresel ölçekte sorunların çözümünü tetikleyebilecek farkındalı...
Citation Formats
F. Akın, “Tasarımcılar için Gelecek Senaryolarının Önemi ve Kullanım Olanakları,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2016, p. 215, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2016/.