Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
A Hermeneutical Sketch Of Design Computation
Download
165-183.pdf
Date
2015-6-15
Author
Gürer, Ethem
Özkar, Mine
Çağdaş, Gülen
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
225
views
152
downloads
Cite This
Günümüzde sayısal tasarım düşüncesi, mimari tasarımda önemli bir kabul görmektedir. Yeni tasarım araç ve ortamlarının üretimini destekleyen sayısal teknoloji alanındaki gelişmeler, bu kabulü desteklemektedir. Bu durum, bir yandan yeni tasarım araç, yöntem ve ürünlerinin geliştirilmesinde önemli bir artış sağlarken, diğer yandan, sayısal tasarımda yapma ve düşünme kavramları arasındaki ilişki üzerinden yeni tartışmaları da beraberinde getirmektedir. Yapma ve düşünme arasındaki temel ilişki, bu çalışmanın ana odağını oluşturmaktadır. Sayısal tasarım bu çalışmada, hermenötik bir yaklaşım içerisinde, bir yapma ve düşünme etkinliği olarak tanımlanmaktadır. Tasarım etkinliği içinde bir akıl yürütme süreci düşüncesinin, sayısal tasarım tartışmalarına önemli bir bakış açısı kazandıracağı düşünülmekte ve bu bağlamda, sayısal tasarımın yorumlayıcı özellikleri “hermenötik” düşüncenin kavram ve süreçleri aracılığıyla tartışılmaktadır. Tartışmaya yön veren noktalar, 1. sınıf mimarlık öğrencileri ile yürütülen bir temel tasarım çalışmasının süreç ve ürünleri üzerinden örneklenmektedir. Katılımcıların tanımlı bir tasarım probleminde sayısal kurgular üzerinden ürettikleri anlamlandırmalar, yorumlamanın anahtar kavramları ile ilişkilendirilmiştir. Yorumlama, eylem ve düşünce arasındaki farklılıkların dil içinde ifşasına dayanmaktadır. “Hermenötik” düşünce ise dile, yapısal noktalardan çok, düşünce ve eylem ile olan etkileşim noktalarından vurgu yapmaktadır. Bu anlamda çalışma, eylem eşliğinde yazmanın gerek tasarımda sayısal düşünce ve eylemlerin ifadelendirilmesi ve izlenmesi süreçlerinde, gerekse de gelecek eylem ve düşüncelerin kurgulanması ve işlenmesi süreçlerindeki faydaları üzerine eğilmektedir.
Subject Keywords
Design computation
,
Doing and thinking
,
Hermeneutics
,
Language
,
Design process
URI
http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2015/cilt32/sayi_1/165-183.pdf
https://hdl.handle.net/11511/50704
Journal
METU JOURNAL OF THE FACULTY OF ARCHITECTURE
DOI
https://doi.org/10.4305/metu.jfa.2015.1.9
Collections
Department of Architecture, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Integrating Urban And Landscape Issues In Early Design Education
Haider, Jawaid; Kalisperis, Loukas; Lawrence, Howard; Forsyth, Amy (1992-1-1-2)
It is imperative to instill in students an awareness of urban issues; therefore, the relationship between the urban setting and the landscape is a major vehicle for the exploration of architectural principles early in our program. Our second-year design studio is critical. It sets the tone for significant issues that students address in subsequent studios. The studio builds upon the insights, skills, and enthusiasm that students carry with them from the first year, which equips students with basic drawing a...
The effects of performance-based design tools on design thinking process
Görgün Göksu, Gizem; Gürsel Dino, İpek; Department of Architecture (2022-2)
Design thinking is identified as a paradigm for dealing with problems in many professions, particularly in the field of Architecture. The design thinking process is fundamentally problem-solving to find the best solution. The complexity of design problems increases because different conditions have various and unique requirements. With technological development, designers have started to use design support tools to find the most proper solution to complex problems. Performative architecture is designed usin...
Investigating the Feasibility of Digitally Created Industrial Design Sketchbooks
Şener Pedgley, Bahar (2014-01-01)
Endüstri ürünleri tasarımcıları ve öğrencileri tasarım fikirlerini oluşturmak, belgelemek, aynı zamanda bu fikirleri başkalarıyla paylaşabilmek için eskiz defteri kullanırlar. Son yıllarda, tasarım süreci giderek sayısal ortamda gerçekleştirilmeye başladı, öyle ki, kağıt-temelli eskiz defterleri tasarım etkinliğini tatmin edici düzeyde belgelemek için yetersiz kalmaya başladı. Bu makale, fiziksel olarak kağıt üstünde oluşturulan endüstriyel tasarım eskiz defterlerinin sayısal olarak hazırlanmasına geçişin e...
How Urban Designers Perform: An International Perspective On Actual Practice
Çalışkan, Olgu (2015-01-01)
ABD’de 1960’ların başında aynı adla (yüksek) lisans derecesi olarak tanımlanıp resmi eğitim programına dahil edilmesinden bu yana, kentsel tasarım birçok ülkede ciddi bir gelişme kaydederek bağımsız bir araştırma ve uygulama alanı olarak mesleki geçerliliğini kabul ettirmiştir. Bununla birlikte, kuram ve kılgıdaki görece yerleşik ve olgunlaşmış birikimine karşın, kentsel tasarımın araştırma ve uygulama alanları arasında etkili bir bütünleşmişlikten söz etmek güçtür. Bu durumun önde gelen nedenlerinden biri ...
The Performance-Based Interlinked Model (PBIM) In Architectural Design: Exchanging Environmental, Structural And Spatial Parameters In The Early Design Stage
Yazıcı, Sevil (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2021-6-30)
The paper aims to present a model that generates a framework for incorporating different types of performance issues into the conceptual design to improve the decision-making process of students by extracting only the critical parameters and demonstrate its applicability in the context of architectural education. The proposed Performance-based Interlinked Model (PBIM) seeks to address the question of whether design and performance parameters can be evaluated together in the early design stage, where concept...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
E. Gürer, M. Özkar, and G. Çağdaş, “A Hermeneutical Sketch Of Design Computation,”
METU JOURNAL OF THE FACULTY OF ARCHITECTURE
, vol. 32, no. 1, pp. 165–183, 2015, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2015/cilt32/sayi_1/165-183.pdf.