Questioning an “Icon Of Change”: The Nuruosmaniye Complex and the Writing of Ottoman Architectural History

Download
2011
Suman, Selva
Onsekizinci yüzyılda İstanbul, önemli politik, sosyo-ekonomik ve kültürel değişikliklere sahne olmuş, halkın değişen zevkleri ve hayat tarzları ile devletin gücünü ve otoritesini yeniden kurma çabaları geniş ve yoğun bir mimari yapılaşmayı da beraberinde getirmiştir. Bu değişiklikler kentin genel görünümüne de yansımış, ithal edilen yabancı formlar ve yeniliklerin geleneksel Osmanlı unsurları ile birlikte kullanılması sonucu yeni ve karışık bir mimari dil ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu çalışmanın konusu olan Nuruosmaniye Camisi ve külliyesi, Osmanlı mimarlık tarihinde ilk kez barok ve neo-klasik elemanların uygulandığı dini bir yapı olması ve bir daha tekrar edilmeyen at nalı şeklindeki avlusu ile büyük önem taşımaktadır. Bu yapının yenilikçi özelliklerinin, onsekizinci yüzyıl dinamikleri ışığında dönemin yerli ve yabancı yazarları tarafından nasıl algılandığının irdelenmesi amaçlanmakta, aynı zamanda ikincil kaynaklar ve sanat tarihi alanındaki çalışmalar araştırılarak modern tarih yazımında Nuruosmaniye’nin nasıl ele alındığı sorgulanırken Osmanlı mimarlık tarihinde bir “Değişim Simgesi” olarak algılanışı da incelenmektedir. Onsekizinci yüzyıl Osmanlı yazarları binanın mermer sütunları, aydınlık görünümü ve süslemelerinden övgü ile söz ederken, Batı etkisine işaret etmemektedirler. Buna karşılık dönemin yabancı yazarları yapının mimari unsurlarında Batı’ya gönderme yapmakta ve Nuruosmaniye’nin gerçek banisi olan I. Mahmud’un Avrupa’dan örnek kilise planları getirme çabalarını anlatmaktadırlar. Yirminci yüzyıl tarih ve sanat tarihi yazımlarında ise ilginç bir özellik göze çarpmaktadır. Yüzyılın ilk yarısındaki anlatımlar binanın Batı’dan esinlenen karışık uslubunu eleştirerek klasik Osmanlı mimarisini adeta “kirlettiğinden” söz etmekte, ikinci yarının modern yazarları ise Nuruosmaniye’yi cesur bir yaratıcılık örneği olarak görmektedirler.

Suggestions

From nature to production and commerce: Spatial transformation of Bursa in the late Ottoman period
Aslan , Saliha; Altan, Tomris Elvan; Department of History of Architecture (2020-10-30)
The process of modernization realized in industrial, agricultural and commercial developments intensified in the Ottoman city of Bursa by reforms, regulations, and constructions driven by state interventions, foreign investments, and local entrepreneurs in the nineteenth century. The spatial transformation of Bursa was intertwined with this process under the umbrella term of urban economy. The advent of technology and new methods of production necessitated the import of new technological equipment and...
Towards more inclusive engagements: Mapping the experiential realities of inclusivity in architectural education
Demirel , Abdullah Eren; Erkılıç, Mualla; Department of Architecture (2022-7-28)
With the growing multi-layered and diverse structure of contemporary societies, the notion of inclusivity has become more influential and critical in shaping many fields, including the design of human environments. Based on the conceptual ground of equity, diversity and accessibility, the emphasis is on equal opportunity for diverse individuals to achieve their full potential in life. The complexity and plurality of related concepts and parameters in the studies of inclusivity - built environment relationsh...
Alexander Vallaury’s Late Works On İzmir, Thessaloniki And Eminönü Customs Houses And Notes On The Agenda Of Ottoman Architecture At The Turn Of The Century
Kula Say, Seda (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2014-12)
Alexander Vallaury (1) , the renowned architect of the late Ottoman era served as the architect of Customs Administration ( or Administration of Indirect Contributions ) from 1889 on (İ..DH 1154-90240), until he left Turkey around 1910 (2). This responsibility, concerning the planning and construction of warehouses and customs facilities, has so far been an overlooked aspect of his long and fruitful career. However, given the giant urban transformation that the Ottoman cities’ seafronts experienced then, ...
CHANGING WORKSPACES AND URBAN EXPERIENCES OF CREATIVE LABOR: THE CASE OF ISTANBUL
Güner, Gizem; Kayasü, Serap; Department of City and Regional Planning (2021-9)
The economic and spatial vacancy after de-industrialization triggered the cities to capitalize on creative industries, which challenged the conventional dynamics of work and life in the urban sphere. Co-working spaces, homes and public spaces having emerged as new forms of workspaces – along with the urban environments being restructured as diverse ecosystems of high education, talent, vibrant cultural infrastructure and other services – are considered as the new landscape of the post-industrial city. The c...
A Study on Visibility Analysis of Urban Landmarks: The Case of Hagia Sophia (Ayasofya) In Trabzon
Kalın, Arzu; Yılmaz, Demet (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2012-6-1)
Nüfus artışını kaldırabilecek fiziksel mekânları, fiziksel altyapıları aynı hızla ve düzenle büyütemeyen kentler için doğa ile bütünleşmenin kaybolduğu ve toplumsal yaşam biçimlendirme birlikteliğinin koptuğu plansız, kimliksiz, estetikten uzak, yaşanabilirliği zayıf mekânlara dönüşmek, kaçınılmazdır. Bu değişim kendini en çarpıcı biçimde insankent ilişkisinde göstermektedir. İnsanlar kolay anlaşılır, kimlikli, okunabilir kentler yerine çarpık yapılaşmanın olduğu kalitesiz çevrelerde yaşamlarını sürdürmek z...
Citation Formats
S. Suman, “Questioning an “Icon Of Change”: The Nuruosmaniye Complex and the Writing of Ottoman Architectural History,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 28, no. 2, pp. 145–166, 2011, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2011/cilt28/sayi_2/145-166.pdf.