Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Sürücü Gruplarında Gerçekçi Örtük Ve Özbeyana Dayalı Beceri Ölçümleri
Date
2011-12-31
Author
Özkan, Türker
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
165
views
0
downloads
Cite This
1. Amaç ve Gerekçe: Trafik kazalarında insan faktörünün çok önemli bir rol oynadığı bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, araç kullanmanın iki ana unsurundan biri olan sürücülük becerilerinin örtük ölçümünün yapılacağı bilgisayar tabanlı yeni bir test prototipi geliştirmektir. Bu sayede önemli bir unsur olan sürücülük becerilerinin ölçümü güvenilir ve geçerli bir şekilde yapılacak, gerektiğinde sürücü seçme, değerlendirme ve yerleştirmede kullanılabilecektir. 2. Yöntem Örneklem: Birinci örneklemi Ankara ilinde aktif olarak trafikte ticari taksi sürücüsü olarak çalışan sürücüler oluşturacaktır. Bu grupta kota örnekleme yöntemiyle toplam 30 sürücüye ulaşılması hedeflenmektedir. Bu örneklem grubunda diğer grupla karşılaştırmalar yaparken karıştırıcı etkiyi ortadan kaldırmak için genç sürücülerin (21-30 yaş) çalışmaya katılması düşünülmektedir. İkinci örneklemi ise Ankara ilinde aktif olarak trafikte araç kullanan sürücüler oluşturacaktır. Bu grupta kota örnekleme yöntemiyle toplam 30 sürücüye ulaşılması hedeflenmektedir. Üçüncü grubu ehliyeti olan 30 üniversite öğrencisi oluşturacaktır. Çalışmada farklı amaçlara hizmet eden iki farklı ÖÇT'nin kullanılması hedeflenmektedir. 3. Önerilen konunun güncel ve evrensel olarak ulaşılmış noktada üreteceği ek bilgi ve/veya teknoloji: Alanda kullanılan yöntemlerin temelinde ister öz-beyana dayalı kağıt kalem testi olsun, ister simulasyonlar aracılığıyla gerçek beceri ölçüne dayanıyor olsun, kişinin bilinçli öz yansıtmaları temeldir.. Bu çalışma ile insanların sürücülük becerileri ilgili örtük yapılandırmaları ve bilişsel temsillerin değeri ortaya konulacaktır. Böylelikle, trafik kazalarını azaltmada geliştirilen müdahale programları zengin bir araç sağlanmış olacaktır.
URI
https://hdl.handle.net/11511/61802
Collections
Department of Psychology, Project and Design
Suggestions
OpenMETU
Core
Sürücü Öfkesi ile ilişkili bireysel ayrılıklar ve çıktı değişkenleri: Meta-analitik derleme
Demir, Başar; Demir, Sıla; Özkan, Türker (null; 2016-09-07)
Trafik kazaları çoğunlukla sürücülerle ilişkili faktörlere atfedilmektedir. Sürücülerle ilişkili faktörlerden olan bireysel ayrılıkların, sapkın sürücü davranışları ve agresif sürücülüğü etkiledikleri ve bu şekilde kazalarla dolaylı olarak ilişkilendiği düşünülmektedir. De Winter ve Dodou (2010) yaptıkları meta-analiz çalışmasında hata ve ihlallerin trafik kazalarının önemli yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Sürücü öfkesi, sürücülük çıktılarını (örn.kazalar, sürücü davranışları) anlamak için sıkça çalışılm...
Sürücü davranışları, becerileri ve kaza değerlendirmesinde atıf yanlılıkları ve stilleri
Fındık, Gizem; Öz, Bahar; Özkan, Türker (null; 2015-12-08)
Kişinin kendini değerlendirme ile ilgili yanlılıkları günlük hayatta davranışları birçok açıdan etkileme potansiyeline sahiptir. Bu yanlılıklara örnek olabilecek ve bu çalışmada incelenen iki yanlılık; kendini yükseltme yanlılığı ve yapan-gözleyen etkisidir. Bu çalışma bu iki yanlılığı Türkiye’de bir sürücü örnekleminde incelemeyi, bu yanlılıkların sürücülükte insan faktörleri, yani sürücü davranışları ve becerileri ile ilişkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bunun yanında sürücü davranışı, becerisi ve kazay...
Sürücü dürtüselliğinin cinsiyet ve trafikteki öfke ifadeleri bağlamında incelenmesi
Öztürk, İbrahim; Öz, Bahar (null; 2016-09-07)
Trafik kazaları, özellikle genç sürücüler için tüm dünyada ve Türkiye’de önemli bir sağlık problemi olarak karşımıza çıkmaktadır (Dünya Sağlık Örgütü, 2015). Bireysel özellikler ve kişilik faktörleri riskli sürücü davranışlarının meydana gelmesi ile yakından ilişkilidir. Dürtüsellik ve sürücülük öfkesi, trafikteki pek çok farklı negatif sonuçla ilişkili bulunmuştur (Bıçaksız ve Özkan, 2016). Bu çalışmanın amacı, genç sürücülerde, sürücü dürtüselliğine ilişkin cinsiyet farklılıklarının olup olmadığının belir...
Sürücü Davranışlarının Kişiler Arası Döngüsel Model Üzerindeki Temsilleri
Öz, Bahar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2018-2-28)
Bu çalışmanın amacı, sürücü davranışlarının kişiler arası döngüsel model (KDM) üzerindeki konumlarını kişiler arası problemler temelinde saptamaktır. Sürücü davranışlarının pek çok farklı faktörle ilişkisini araştıran birçok çalışma olmasına rağmen, bu davranışlar doğrudan kişiler arası problemlerle ilişkilendirilerek incelenmemiştir. Çalışmaya toplam 355 sürücü (109 kadın, 246 erkek) katılmıştır ve katılımcılardan Sürücü Davranışları Ölçeği, Pozitif Sürücü Davranışları Ölçeği ve Kişiler Arası Problemle...
Profesyonel sürücülükte sürücü davranışlarına yönelik nitel bir çalışma
Yılmaz, Şerife; Öz, Bahar; Özkan, Türker (2019-04-01)
Sürücü hatası kazaların meydana gelmesinde önemli bir paya sahiptir. Profesyonel sürücüler de trafikte uzun saatler geçirdiğinden kazalara karışma olasılığı yüksek olan bir gruptur. Fakat literatürde profesyonel sürücülerin sürücü davranışlarını tespit etmeye ve anlamaya yönelik yapılmış nitel çalışma sayısı çok azdır. Bu çalışma kapsamında profesyonel sürücülerin trafikte sergiledikleri sürücü davranışları derinlemesine incelenmiştir. Bu amaçla, farklı profesyonel sürücü gruplarından 26 sürücü ile yarı yap...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
T. Özkan, “Sürücü Gruplarında Gerçekçi Örtük Ve Özbeyana Dayalı Beceri Ölçümleri,” 2011. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/61802.