Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Sürücü Öfkesi ile ilişkili bireysel ayrılıklar ve çıktı değişkenleri: Meta-analitik derleme
Date
2016-09-07
Author
Demir, Başar
Demir, Sıla
Özkan, Türker
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
293
views
0
downloads
Cite This
Trafik kazaları çoğunlukla sürücülerle ilişkili faktörlere atfedilmektedir. Sürücülerle ilişkili faktörlerden olan bireysel ayrılıkların, sapkın sürücü davranışları ve agresif sürücülüğü etkiledikleri ve bu şekilde kazalarla dolaylı olarak ilişkilendiği düşünülmektedir. De Winter ve Dodou (2010) yaptıkları meta-analiz çalışmasında hata ve ihlallerin trafik kazalarının önemli yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Sürücü öfkesi, sürücülük çıktılarını (örn.kazalar, sürücü davranışları) anlamak için sıkça çalışılmıştır. Sürücü öfke ifade envanteri (Deffenbacher, Lynch, Oetting, & Swaim, 2002) ve sürücü davranış ölçeği (Reason ve arkadaşları, 1990) de sürücülerin sürüş sırasındaki öfkeleri ve sürücü davranışlarını anlamak için sıkça kullanılan ölçüm araçları olarak öne çıkmaktadır. Bu çalışmada, sürücü öfkesini merkeze alarak, birinci aşamada sürücü öfkesi ile ilgili bireysel ayrılıkları, ikinci aşamada ise sürücü öfkesi ile ilişkili çıktı değişkenlerin (öfke ifadesi ve sürücü davranışları) niceliksel değerlendirilmesi yapılmıştır. Belirlenen kriterler doğrultusunda literatür taraması yapılmış, kırk sekiz çalışmadan elde edilen bilgiler meta-analiz yöntemiyle sentezlenmiştir. Bağlamsal model (Sümer, 2003) çerçevesinde düşünüldüğünde, bulgular dürtüsellik, kural tanımazlık ve narsizmin, 5 faktör kişilik özelliklerine nazaran sürücü öfkesiyle daha yüksek derecede ilişkili olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, sürücü öfkesi hem öfke ifadesi (örn. fiziksel saldırganlık, sözlü saldırganlık) hem de sapkın sürücü davranışı boyutlarıyla (örn. ihlaller, hatalar) ilişkili bulunmuştur. Özellikle, sürücü öfkesinin, sürücü öfke ifade envanterinin boyutları ile sürücü davranışı ölçeği boyutlarından daha yüksek derecede ilişkiye sahip olduğu görülmüştür. Bulguların ileriki araştırmacılar açısından önemi ve uygulamaya dönük yorumları tartışılacaktır.
URI
https://hdl.handle.net/11511/79210
https://doczz.biz.tr/doc/169516/bildiri-kitab%C4%B1n%C4%B1-i%CC%87ndirmek-i%CC%87%C3%A7in-t%C4%B1klay%C4%B1n%C4%B1z
Conference Name
19. Ulusal Psikoloji Kongresi, (5 - 07 Eylül 2016)
Collections
Department of Psychology, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Sürücü Gruplarında Gerçekçi Örtük Ve Özbeyana Dayalı Beceri Ölçümleri
Özkan, Türker(2011-12-31)
1. Amaç ve Gerekçe: Trafik kazalarında insan faktörünün çok önemli bir rol oynadığı bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, araç kullanmanın iki ana unsurundan biri olan sürücülük becerilerinin örtük ölçümünün yapılacağı bilgisayar tabanlı yeni bir test prototipi geliştirmektir. Bu sayede önemli bir unsur olan sürücülük becerilerinin ölçümü güvenilir ve geçerli bir şekilde yapılacak, gerektiğinde sürücü seçme, değerlendirme ve yerleştirmede kullanılabilecektir. 2. Yöntem Örneklem: Birinci örneklemi Ankara ilind...
Sürücü davranışları, becerileri ve kaza değerlendirmesinde atıf yanlılıkları ve stilleri
Fındık, Gizem; Öz, Bahar; Özkan, Türker (null; 2015-12-08)
Kişinin kendini değerlendirme ile ilgili yanlılıkları günlük hayatta davranışları birçok açıdan etkileme potansiyeline sahiptir. Bu yanlılıklara örnek olabilecek ve bu çalışmada incelenen iki yanlılık; kendini yükseltme yanlılığı ve yapan-gözleyen etkisidir. Bu çalışma bu iki yanlılığı Türkiye’de bir sürücü örnekleminde incelemeyi, bu yanlılıkların sürücülükte insan faktörleri, yani sürücü davranışları ve becerileri ile ilişkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bunun yanında sürücü davranışı, becerisi ve kazay...
Sürücü dürtüselliğinin cinsiyet ve trafikteki öfke ifadeleri bağlamında incelenmesi
Öztürk, İbrahim; Öz, Bahar (null; 2016-09-07)
Trafik kazaları, özellikle genç sürücüler için tüm dünyada ve Türkiye’de önemli bir sağlık problemi olarak karşımıza çıkmaktadır (Dünya Sağlık Örgütü, 2015). Bireysel özellikler ve kişilik faktörleri riskli sürücü davranışlarının meydana gelmesi ile yakından ilişkilidir. Dürtüsellik ve sürücülük öfkesi, trafikteki pek çok farklı negatif sonuçla ilişkili bulunmuştur (Bıçaksız ve Özkan, 2016). Bu çalışmanın amacı, genç sürücülerde, sürücü dürtüselliğine ilişkin cinsiyet farklılıklarının olup olmadığının belir...
Sürücülerin Risk Algısı Aşina Olunan ve Olunmayan Yollarda Araç Kullanırken Nasıl Değişir: Kadın ve Erkek Sürücülerin Karşılaştırması
Budak, Nesrin; Öztürk, İbrahim; Aslan, Merve; Öz, Bahar (2021-04-01)
Yol güvenliği, insan, araç ve çevre ile ilgili faktörler arasındaki etkileşimin bir sonucudur. Bu çalışmada, yol güvenliğinde çevre ile ilgili bir faktör olarak yol aşinalığı araştırılmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, sürücülerin aşina oldukları ve olmadıkları yollardaki öznel risk algılarının incelenmesidir. Çalışmaya 279 erkek ve 201 kadın olmak üzere toplam 480 sürücü katılmıştır. Katılımcılar demografik bilgi formunu ve Risk Algısı Envanteri’ni doldurmuştur. Sonuçlar, sürücülerin aşina olmadıkları ...
Sürdürülebilir Kalkınma Eğitimine yönelik İnançlar Ölçek Geliştirme Çalışması
Sağdıç, Ali; Şahin, Elvan (2015-01-01)
İnsanların doğa, ekonomi ve toplumla olan ilişkilerinin sürdürülebilir olması, eski yıllara oranla çok daha fazla önem kazanmaktadır. Bunun bir sonucu olarak, öğrencileri sürdürülebilir kalkınma bilinci ile yetiştirmek hedeflenmektedir. Bu hedefe ulaşmak için de öğretmenlere önemli roller düşmektedir. Bu çalışmada ilköğretim öğretmenlerinin sürdürülebilir kalkınma eğitimine yönelik inançlarına dair ölçek geliştirme amaçlanmıştır. Çalışma iki aşamadan oluşmuştur. Birinci aşamaya 211 öğretmen adayı katılmış v...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
B. Demir, S. Demir, and T. Özkan, “Sürücü Öfkesi ile ilişkili bireysel ayrılıklar ve çıktı değişkenleri: Meta-analitik derleme,” presented at the 19. Ulusal Psikoloji Kongresi, (5 - 07 Eylül 2016), Türkiye, 2016, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/79210.