Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Sözel Bellek Performansının Nicelenmesi Ve Frontal İzdüşümü
Date
2014-12-31
Author
Özkurt, Tolga Esat
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
183
views
0
downloads
Cite This
İşleyen bellek (working memory) sözel, görsel ve mekansal bilgilerin kısa süreli olarak kayıt altına alındığı ve kullanılabildiği bellek sistemidir. İnsan beyni uygun şekilde uyarıldığında hafızası ‘yanlış’ olarak yönlendirilebilmektedir. Projenin temel amacı kısa süreli yanlış ve doğru bellek performansının bellek yoğunluğuna bağlı olarak frontal bölgelerdeki etkinliğini fNIR (functional near-infrared spectroscopy – işlevsel kızılötesi ışık tayf ölçümü) nörogörüntüleme modalitesi kullanarak nicelemektir. fNIR hem zararsız hem de maliyeti düşük olarak beyin aktivasyonunu ölçebilmeye olanak vermektedir. Ayrıca kısa süreli bellek çalışmalarında da verimli sonuçlar verebilmektedir. Bellek güvenilirliğinin nörolojik bir imza ile belirlenimi bellek aktarımına dair yanılsamanın beyinle ilişkisi hakkında özgün bilgi edinimini sağlayacaktır. Bellek yanılsamasını indükleyecek Türkçe’ye özgü veri tabanı oluşturulacaktır. İlksel sözcük kümesi 2’şerli, 3’erli ve 4’erli sözcükler olarak gerçeklenecektir. Oluşturulacak her bir kümenin ayrı sözcüklere sahip ve ortak semantik bağlamda olmasına özen gösterilecektir. Bellek kümeleri kullanılarak, uygun bir paradigma ile bilgisayarda E-prime ortamında gerçeklenecektir. Sunulan sözcüklerin arasına bilişsel bir aktivasyon olarak basit bir aritmetik sorusu konacaktır. Her bir deneme için ‘ilintili tuzak’, ‘pozitif hedef’ ve ‘ilintisiz tuzak’ soruları dengeli olarak dağıtılacaktır.Tüm denemeler boyunca frontal korteks aktivasyonu fNIR ile hemoglobin seviyesine bağlı olarak kaydedilecektir. Korteks aktivasyonuyla eş zamanlı olarak, deneklerin ‘evet’ ve ‘hayır’ cevapları ile ‘uyarana verdikleri tepki süreleri’ bilgisayar seri portuna bağlı bir buton kutusu üzerinden ayrıca kaydedilecektir. fNIR verileri, denek cevapları ve cevap süreleri dikkate alınarak gerçeklenecektir. fNIR verilerinden elde edilen aktivasyon uygun bir metrikle nicelendirilip, yukarıda saydığımız soru çeşitlerine bağlı olarak değerlendirilecektir. Aynı değerlendirme tepki süreleri için de gerçeklenecek ve aktivasyon-süre ilintileri hesaplanacaktır. Bulunan sonuçların istatiksel güvenilirliği ANOVA ve t-testi gibi yöntemlerle tespit edilecektir. Proje kapsamında ilk kez frontal aktivite ile kısa süreli bellek yanılsaması ilişkilendirilecektir. Şu ana kadar yapılan nörogörüntüleme çalışmaları genellikle yanlış bellek söz konusu olduğunda uzun süreli bellek paradigmaları ile kısıtlanmıştır. Son çalışmalardan feyz alarak DRM paradigmasını Strenberg testi ile birleştirerek gerçekleyeceğimiz bellek yanılsaması deneyleri, yüklenilen bellek yoğunluğuna bağlı olarak frontal aktivitede nasıl değişikliklere yol açacağı hakkında özgün bilimsel bulgulara alan açacaktır. Araştırma sonuçları ilk defa beyin aktivasyonu kaynaklı bir bellek sınama imzası (marker) gerçekleme potansiyeline de sahiptir
Subject Keywords
Biyofizik
,
Psikoloji
URI
https://hdl.handle.net/11511/61869
Collections
Graduate School of Informatics, Project and Design
Suggestions
OpenMETU
Core
Çocuğun mizacı ve doğa ile ilişkisinin duygu düzenleme ve içselleştirme problemleri üzerindeki etkisi: kortisol seviyesinin aracı rolü
Kazak Berument, Sibel(2018-12-31)
Literatürdeki pek çok çalışma, doğal çevrenin çocukların psikolojik iyilik halleri ve fiziksel, bilişsel, sosyo-duygusal ve benlik gelişimleri üzerinde önemli bir etkisi olduğunu göstermektedir (örn; Kuo ve Taylor, 2004; Taylor, Kuo ve Sullivan, 2001; Wells, 2000). Bu proje kapsamında çocukların algısal hassasiyetleri, doğa ile kurdukları bağ, stres düzeyleri, duygu düzenleme becerileri ve içselleştirme problemleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Öncelikli olarak, çocukların doğa ile kurdu...
Uyarıcı Düzeyi Uyumluluk Oranı Etkisinin Flanker Görevi ile İncelenmesi
Mısırlısoy, Mine(2017-12-31)
Bilişsel kontrol, laboratuvar ortamında çeşitli testler aracılığıyla incelenmiştir. Bilişsel kontrolün incelenmesinde kullanılan görevlerden birisi Flanker görevidir. Flanker etkisinin büyüklüğündeki değişimler ise dikkat “lensini” belirli bir noktaya odaklayabilmenin, diğer bir deyişle odaksal dikkatin kontrolünün göstergesidir. Bu çalışmanın amacı dikkatin otomatik kontrolünün Flanker görevi ile incelenmesidir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar laboratuvarımızda daha önceden elde ettiğimiz bulgularla birlik...
SOSYAL ORTAMIN BİLİŞSEL PERFORMANS VE ZAMAN ALGISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Hohenberger, Annette Edeltraud; Usal, Kerem Alp; Duzcu, Halil(2018-12-31)
Bu calismada, kisinin bir görevi yalniz basina, odada ona ilgi göstermeyen ikinci biri varken ve odada onu degerlendiren birisi varken yapmasi halinde bilissel performans ve yaman algisinda olacak degisiklikler incelenecektir.
Erken Dönem Yaşam Stresinin Çocukların Kortizol Düzeyleri ve Bilişsel Becerileri Üzerindeki Etkisi: Mizacın Düzenleyici Rolü
Kazak Berument, Sibel(2018-12-31)
Erken dönem yaşam stresi (EYS), çocukların erken dönemde bir veya birden fazla risk faktörüne maruz kaldıkları, ancak onlarla başa çıkacak yeterli kaynağa sahip olmadıkları şeklinde tanımlanmaktadır (Pechtel & Pizzagalli, 2011). Yoksulluk, şiddet, ihmaller, fiziksel veya duygusal istismar, ve felaketler sıklıkla çalışılan erken yaşam stresi örnekleridir (Brown ve ark. 2009). EYS, kısa ve uzun vadede çocukların gelişimlerini olumsuz etkilemektedir (De Bellis, 2005; Lupien, McEwen, Gunnar ve Heim, 2009). Düşü...
Bilişsel Kontrolü Etkileyen Bireysel ve Durumsal Farklılıkların İncelenmesi
Mısırlısoy, Mine(2016-12-31)
Bu çalışmanın amacı bilişsel kontrol üzerinde etkisi olan bireysel ve durumsal değişkenlerin belirlenmesidir. Bilişsel kontrolün altında yatan faktörlerin araştırılması ve belirlenmesi, bilişsel kontrolü olumsuz olarak etkileyen durumsal faktörlerin ortadan kaldırılması ve bireysel faktörlerin kontrol edilebilmesi açısından önemlidir. Özellikle de trafik, ağır makine kullanımı gibi durumlarda bu etkenlerin önceden belirlenmesi kritik önem taşımaktadır.
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
T. E. Özkurt, “Sözel Bellek Performansının Nicelenmesi Ve Frontal İzdüşümü,” 2014. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/61869.