Yaratıcı Tasarım Araştırması Yöntemi Olarak 'Deneyim Yansıtma Modellemesi' ve Sürdürülebilirlik için Tasarım

2011-12-09
Bu bildiri, “Deneyim Yansıtma Modellemesi” (DYM) olarak adlandırdığımız bir yaratıcı tasarım araştırması yönteminin geliştirilmesini ve uygulanmasını ele almaktadır. DYM, kullanıcıyı aktif olarak sürece katan üç boyutlu modelleme, görüşme ve video kaydı tekniklerini bir arada kullanan bir yöntemdir; tasarım sürecinin ilk aşamalarında kullanıcının belli bir ürünle ilgili fikirlerini, deneyimlerini, ihtiyaçlarını ve tercihlerini üç boyutlu modelleme yoluyla yansıtmasını sağlar. Bu yöntem, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümünde, Profilo ile işbirliğiyle yürütülen sürdürülebilirlik için tasarım odaklı bir mini fırın eğitim projesinde geliştirilmiş ve uygulanmıştır. DYM sürecinin tasarım sürecine benzer şekilde üç boyutlu modellemeyi içermesi, yöntemin tasarım eğitiminde kullanılmasını ve öğrenciler tarafından benimsemesini kolaylaştırmıştır; DYM yöntemi, öğrencilerin kullanıcıları bütünsel ve derinlikli bir şekilde anlamalarını ve kullanıcı deneyimine odaklanan bir yaklaşımla fikir geliştirmelerini desteklemiştir. DYM’nin, sürdürülebilirlik ölçütlerinin ürünün tüm yaşam döngüsü düşünülerek tasarım sürecine dahil edilmesini sağlaması ve tasarımın erken aşamalarında kullanıcıların sürece etkin katılımını olanaklı kılması, yenilikçi sürdürülebilir tasarım çözümlerinin geliştirilmesini desteklemiştir.
Endüstride, Tasarımda, Eğitimde 40 Yıl Sempozyum Bildiri Kitabı, 7 - 09 Aralık 2011,

Suggestions

Deneyim Yansıtma Modellemesi Çalıştayı: Yeni Güney Galler Üniversitesi Örneği
Turhan, Senem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Bu çalışmada, araştırmacının doktora çalışmalarında geliştirdiği bir tasarım araştırması yöntemi olan Deneyim Yansıtma Modellemesi (DYM), doktora sonrası çalışma kapsamında Avustralya’nın Güney Yeni Galler Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Bölümünde uygulandı. DYM, araştırma geleneğini tasarım eğitiminde yaygınlaştırarak, kullanıcı ihtiyaçlarını, deneyimlerini, beklentilerini ve tercihlerini farklı araç ve teknikler yardımıyla açığa çıkarmayı amaçlar. Çalışmada hedeflenen, farklı uygulama ve paydaşlarla yönt...
Tasarım aktivizmi olarak katılımcı tasarım ve tasarımcının katılım deneyimi: ODTÜ Asistan Dayanışması örneği
Süner Pla Cerda, Sedef; Kaygan, Harun (2014-09-12)
119Anaakım siyasetten kentsel politikaya, eğitimden tasarıma kadar pek çok mecrada tartışıla-gelmiş olan katılım kavramı, “karar alma süreçlerinin paydaşlarla paylaşılması vasıtasıyla de-mokrasinin tesisi” olarak tanımlanıyor. Ancak Bill Cooke ve Uma Kothari’nin tiranlık, Markus Miessen’in ise sahte bir romantizm ve kabus olarak yorumladığı katılım olgusunu, katılan ve katılıma davet edenler arasındaki iktidar biçimini sorgulamadan, muktedirin sunduğu seçe-nekleri “uzlaşma” yanılgısıyla meşr...
Tasarım Aktivizmi Olarak Katılımcı Tasarım ve Tasarımcının Katılım Deneyimi: ODTÜ Asistan Dayanışması Örneği
Süner, Sedef; Kaygan, Harun (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Anaakım siyasetten kentsel politikaya, eğitimden tasarıma kadar pek çok mecrada tartışılagelmiş olan katılım kavramı, “karar alma süreçlerinin paydaşlarla paylaşılması vasıtasıyla demokrasinin tesisi” olarak tanımlanıyor. Ancak Bill Cooke ve Uma Kothari’nin tiranlık, Markus Miessen’in ise sahte bir romantizm ve kabus olarak yorumladığı katılım olgusunu, katılan ve katılıma davet edenler arasındaki iktidar biçimini sorgulamadan, muktedirin sunduğu seçenekleri “uzlaşma” yanılgısıyla meşrulaştırması şeklinde d...
Tasarım Eğitimi Projelerinde Tasarım Araştırmasının Fikir Geliştirmeyle Bütünleştirilmesinde Eğitimcilerle Öğrenciler Arasındaki İşbirliği
Eren, Gizem Hediye; Korkut, Fatma; Burgazlı, Levent (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Tasarım eğitimi projelerinin erken aşamalarında gerçekleştirilen tasarım araştırması, öğrencilerin tasarım problemlerini yaratıcı bir şekilde ele almaya hazırlanmasında önemli bir rol oynar. Bir eğitim projesinde tasarım süreci, öğrencilerin eğitimcilerle birlikte katettikleri bir süreç olmasına rağmen tasarım araştırması ve fikir geliştirme ile ilgili yöntemler, daha çok öğrencilerin kullanımına yöneliktir; eğitimciler ve öğrenciler arasındaki iş birliğinin etkisi ve rolü çoğunlukla ihmal edilir. Acemi tas...
Temel Tasarımda Bir Yaklaşım Denemesi: Kapsam, Kavram, Araştırma Üzerine
Akbulut, Dilek; Kesdi, Hatice S.; Hande Kutbay, Nuriye (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
WDO (World Design Organisation) tarafından “ürünlerin, sistemlerin, hizmetlerin ve deneyimlerin geliştirilmesi için kullanılan stratejik bir problem çözme süreci” olarak yeniden tanımlanan endüstriyel tasarım pratiği içinde eğitimin, özelde temel tasarım eğitiminin yeniden ele alınması bir gereklilik olarak belirmektedir. Bu bağlamda araştırma sürecinin temel tasarım eğitimindeki yeri, bu çalışmanın odağıdır. Buchanan (2001), ürünün dışsal elemanlarını biçim, işlev, tutum ve malzeme olarak tanımlar. Temel t...
Citation Formats
S. Turhan, Ç. Doğan, and F. Korkut, “Yaratıcı Tasarım Araştırması Yöntemi Olarak ‘Deneyim Yansıtma Modellemesi’ ve Sürdürülebilirlik için Tasarım,” presented at the Endüstride, Tasarımda, Eğitimde 40 Yıl Sempozyum Bildiri Kitabı, 7 - 09 Aralık 2011, İstanbul, Türkiye, 2011, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/71378.