Temel Tasarımda Bir Yaklaşım Denemesi: Kapsam, Kavram, Araştırma Üzerine

2016
Akbulut, Dilek
Kesdi, Hatice S.
Hande Kutbay, Nuriye
WDO (World Design Organisation) tarafından “ürünlerin, sistemlerin, hizmetlerin ve deneyimlerin geliştirilmesi için kullanılan stratejik bir problem çözme süreci” olarak yeniden tanımlanan endüstriyel tasarım pratiği içinde eğitimin, özelde temel tasarım eğitiminin yeniden ele alınması bir gereklilik olarak belirmektedir. Bu bağlamda araştırma sürecinin temel tasarım eğitimindeki yeri, bu çalışmanın odağıdır. Buchanan (2001), ürünün dışsal elemanlarını biçim, işlev, tutum ve malzeme olarak tanımlar. Temel tasarım eğitiminin biçim odaklı bir mesleğe giriş niteliği taşıdığı kanısı yaygındır. Bununla birlikte malzeme bilgisi ve işlev nosyonunun bir tutum eğitimi dahilinde verilmesi de dersin hedefleri arasındadır. Ancak değişen tasarım tanımı ile paralel düşünüldüğünde biçimsel araştırmaların ve maddesel ürün tanımlarının ötesinde bir anlayış geliştirmesi gerekli hale gelmektedir. Bu da temel tasarım eğitiminde biçim, malzeme ve işlev uzayını ve araştırmanın yerini genişletmektedir. Öte yandan yaratıcılığı geliştirmeyi hedefleyen görsel tabanlı bir temel eğitimde, öğrencinin bilişsel engellerini kaldırması için soyut tanımlar üzerinden hareket edilmesi genel bir yöntemdir. Halihazırdaki görsel verilerin kullanılarak dış dünyanın yeniden kurulma çabası, yaratıcılığı sınırlamakta, yaratıcı davranış için gerekli olan bağımsız düşünme becerisinin gelişmesini engellemektedir. Bu sebeple, araştırma, temel tasarım eğitiminde ve yaratıcı süreçte soyut tanımlar ve maddesel dünya arasındaki bağı kuran hassas bir eleman olarak belirmektedir. Çalışma, temel tasarım dersi alan öğrencilerle yürütülen ürün geliştirme süreçleri ve bu süreçlerde araştırmanın yerini incelemektedir. 2015- 2016 öğretim yılında 47 temel tasarım öğrencisi ile yürütülen iki proje geliştirme sürecinde verilen problem tanımları, dereceli bir biçimde soyutlaşmış ve tanımlı bir üründen öğrencinin kendi kurgulayacağı bir ürüne geçiş yapmıştır. Kurgu ölçeğinin genişlemesi, süreçte araştırmanın ağırlığını artırmıştır. Çalışma dahilinde öğrencilerin problem tanımlarına yaklaşımları, nihai ürünleri ve araştırma süreçleri dahilinde incelenmiştir.

Suggestions

Mobil Destekli Kesintisiz Öğrenme Uygulamalarının Geliştirilmesi Ve Etkinliğinin Bilişsel Yük Kuramı Çerçevesinde Değerlendirilmesi.
Yıldırım, Zahide; Ataş, Amine Hatun; Delialioğlu, Ömer; Aşkun, Cengiz Savaş(2013-12-31)
Bu araştırmanın amacı Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) programlarında yer alan ‘Bilgisayar Donanımı’ dersi kapsamında öğrencilere uygulama olanağı sağlamak amacıyla mobil teknolojilerde çalışacak similasyonlar geliştirmek ve ‘Mobil Destekli Kesintisiz Öğrenme’ ortamı sunarak bu ortamın etkinliğini Bilişsel Yük Kuramı ve öğrenme çıktıları açısından incelemektir.
Yaratıcı Tasarım Araştırması Yöntemi Olarak 'Deneyim Yansıtma Modellemesi' ve Sürdürülebilirlik için Tasarım
Turhan, Senem; Doğan, Çağla; Korkut, Fatma (2011-12-09)
Bu bildiri, “Deneyim Yansıtma Modellemesi” (DYM) olarak adlandırdığımız bir yaratıcı tasarım araştırması yönteminin geliştirilmesini ve uygulanmasını ele almaktadır. DYM, kullanıcıyı aktif olarak sürece katan üç boyutlu modelleme, görüşme ve video kaydı tekniklerini bir arada kullanan bir yöntemdir; tasarım sürecinin ilk aşamalarında kullanıcının belli bir ürünle ilgili fikirlerini, deneyimlerini, ihtiyaçlarını ve tercihlerini üç boyutlu modelleme yoluyla yansıtmasını sağlar. Bu yöntem, Orta Doğu Teknik Üni...
Tasarım Eğitimi Projelerinde Tasarım Araştırmasının Fikir Geliştirmeyle Bütünleştirilmesinde Eğitimcilerle Öğrenciler Arasındaki İşbirliği
Eren, Gizem Hediye; Korkut, Fatma; Burgazlı, Levent (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Tasarım eğitimi projelerinin erken aşamalarında gerçekleştirilen tasarım araştırması, öğrencilerin tasarım problemlerini yaratıcı bir şekilde ele almaya hazırlanmasında önemli bir rol oynar. Bir eğitim projesinde tasarım süreci, öğrencilerin eğitimcilerle birlikte katettikleri bir süreç olmasına rağmen tasarım araştırması ve fikir geliştirme ile ilgili yöntemler, daha çok öğrencilerin kullanımına yöneliktir; eğitimciler ve öğrenciler arasındaki iş birliğinin etkisi ve rolü çoğunlukla ihmal edilir. Acemi tas...
Spor Etkinliklerine Katılmakla Yaşanan Deneyimlerin ve Etkinlik Prestijinin Davranışsal Niyetlerle İlişkisinin Değerlendirilmesi
Koçak, Mehmet Settar; Yıldız, Alper(2017-12-31)
Bu çalışmanın amacı spor etkinliklerine katılan bireylerin bu etkinliklerde yaşadığı deneyimlerin ve etkinlik prestijinin kişilerin davranışsal niyetleriyle (tekrar katılma, tavsiye etme) ilişkilerini incelemektir. Spor etkinliklerinin etkin pazarlanması ve gelişimi açısından bireylerin spor etkinliklerinde yaşadığı deneyimler ile ilgili çalışmaların teorik ve pratik olarak sürdürülmesi önemlidir. Ulusal literatürde spor etkinliği katılımcılarının yaşadığı deneyimler konusunda herhangi bir çalışma bulunmama...
Tasarım Aktivizmi Olarak Katılımcı Tasarım ve Tasarımcının Katılım Deneyimi: ODTÜ Asistan Dayanışması Örneği
Süner, Sedef; Kaygan, Harun (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Anaakım siyasetten kentsel politikaya, eğitimden tasarıma kadar pek çok mecrada tartışılagelmiş olan katılım kavramı, “karar alma süreçlerinin paydaşlarla paylaşılması vasıtasıyla demokrasinin tesisi” olarak tanımlanıyor. Ancak Bill Cooke ve Uma Kothari’nin tiranlık, Markus Miessen’in ise sahte bir romantizm ve kabus olarak yorumladığı katılım olgusunu, katılan ve katılıma davet edenler arasındaki iktidar biçimini sorgulamadan, muktedirin sunduğu seçenekleri “uzlaşma” yanılgısıyla meşrulaştırması şeklinde d...
Citation Formats
D. Akbulut, H. S. Kesdi, and N. Hande Kutbay, “Temel Tasarımda Bir Yaklaşım Denemesi: Kapsam, Kavram, Araştırma Üzerine,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2016, p. 577, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2016/.