U-Profil Kayma Bağlantısı Kullanılan Çelik-Beton Kısmi Kompozit Kirişlerin Doğrusal Olmayan Davranışının Fiber-Kesit Analizi ile İncelenmesi

2017-10-27
Öztürk, Alper
Baran, Eray
Tort, Cenk
Bina ve köprü tipi yapılarda yaygın olarak kullanılmakta olan çelik-beton kompozit sistemlerde çelik kiriş ile beton döşeme arayüzündeki yatay kayma istemi genellikle mekanik bağlantı elemanları ile karşılanmaktadır. Bu amaçla, kayma çivisi elemanları yaygın olarak kullanılmakla birlikte, sahip oldukları avantajlardan dolayı U-profil kayma bağlantısı elemanları da çeşitli durumlarda tercih edilmektedir. Çelik-beton kompozit kirişlerde arayüzde bulunan yatay kayma kuvveti kapasitesi değiştirilerek tam kompozit veya kısmı kompozit davranış elde edilebilmektedir. Tasarım esnasında tam kompozit davranış tercih edilmesi ile daha yüksek yük kapasitesi ve rijitlik sağlanmasına rağmen, daha az sayıda mekanik kayma bağlantısı elemanı kullanılmasından dolayı kısmi kompozit davranış daha ekonomik çözümler sunabilmektedir. Bu çalışmada, U-profil mekanik kayma bağlantısı elemanları kullanılan kısmi kompozit kirişlerin eğilme davranışı doğrusal olmayan fiber-kesit analizleri ile incelenmiştir. Bir tanesi yalın çelik kiriş, altı tanesi ise farklı kompozitlik oranlarına sahip kirişler olmak üzere toplam yedi adet kiriş incelenmiştir. OpenSees analiz platformu kullanılarak kompozit kirişlerin sayısal modelleri oluşturulmuştur. Arayüz elemanlarının malzeme davranışı için literatürde bulunan U-profil mekanik kayma bağlantıları üzerinde yapılmış itme deneyleri ile belirlenen davranışlar kullanılmıştır. Analiz sonuçları ile U-profil mekanik kayma bağlantısı elemanlarının kullanıldığı kısmi kompozit kiriş deneylerinin sonuçları karşılaştırılarak sayısal modellerin doğrulaması yapılmıştır. Hem tam hem de kısmi kompozitlik durumları için kirişlerin sayısal olarak belirlenmiş yükdeformasyon davranışlarının deneysel sonuçları oldukça yakından takip ettiği görülmüştür. Kısmi kompozit kirişlerde çelik kiriş ile beton döşeme arayüzünde oluşan kayma miktarı da sayısal modeler ile oldukça doğru bir şekilde tahmin edilebilmiştir. Çelik kiriş ve beton döşeme elemanlarında oluşan hasar miktarları farklı yük seviyelerinde belirlenmiş ve bu sayede farklı hasar türlerinin kompozit kirişlerin eğilme davranışı üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir.
Uluslararası Katılımlı 7. Çelik Yapılar Sempozyumu (26-28 Ekim 2017)

Suggestions

Hafif Çelik Duvar Panellerinden Oluşan Bina Sistemlerinin Yatay Yük Altındaki Yapısal Davranışlarının İncelenmesi
Baran, Eray; Topkaya, Cem(2018)
Hafif çelik yapı sistemleri betonarme ve yapısal çelik sistemlere karsı hızlı üretim, hafiflik vekolay yapım gibi avantajlara sahiptir. Ayrıca, teknolojik gelismeye çok fazla açık olmayaninsaat sektöründe hafif çelik yapım yöntemi yeni bir yapım teknolojisi olarak kabuledilmektedir. Bu avantajları sayesinde, hafif çelik yapı sistemleri Dünya?da artmakta olanragbete paralel olarak Türkiye?de de son yıllarda tercih edilen yapı sistemleri arasınagirmistir. Dünya?da ve ülkemizde henüz yeni bir sistem olması ve ...
Hava Taşıtlarına Uygulanan Güçlendirilmiş Silindirik Bir Dış Deponun Yapısal Analizi
Taş, Caner; Yaman, Yavuz; Kayran, Altan (2003-10-01)
Bu çalışmada, hava taşıtlarına uygulanan güçlendirilmiş bir dış deponun yapısal özellikleri I-DEAS®CAD/CAM/FEM programı kullanılarak araştırılmıştır. Dış deponun üç boyutlu katı modeli yaratılmış ve iki boyutlu ince kabuk elemanlar ve üç boyutlu katı elemanlar kullanılarak sonlu eleman ağı oluşturulmuştur. Uygun sınır şartları atandıktan sonra, güçlendirmenin ve yüklemenin dış deponun yapısal davranışına olan etkisini araştırmak amacıyla değişik konfigürasyonlara...
Underground transportation system ventilation by train piston effect
Aradağ, Selin; Eralp, O.Cahit; Department of Mechanical Engineering (2002)
In this study, the general points of subway ventilation are given, focusing on "Train piston action ventilation". A computer program has been developed to simulate train piston action in underground transportation systems. The program has been named as Trapac (Train piston action). Pressure and velocity distributions are computed along tunnel direction and in time, when a train is passing through a tunnel. inThe partial differential equations that govern the unsteady flow of air in the tunnel are transforme...
Hafif Çelik Binalarda Kullanılan Kafes Kirişli Döşeme Sisteminin İncelenmesi
Baran, Eray(2016-12-31)
Hafif çelik yapı sistemleri, uzun süredir yaygın olarak kullanılmakta olan betonarme ve yapısal çelik sistemlere karşı hızlı üretim, hafiflik ve kolay yapım gibi avantajlara sahiptir. Ayrıca, teknolojik gelişmeye çok fazla açık olmayan inşaat sektöründe hafif çelik yapım yöntemi teknolojik seviyesi yüksek yeni bir yapım yöntemi olarak kabul edilmektedir. Bu avantajları sayesinde, hafif çelik yapı sistemleri Dünya’da artmakta olan rağbete parallel olarak Türkiye’de de son yıllarda tercih edilen yapı sistemle...
Taş Dolgu Ve Keson Tipi Dalgakıran Performanslarının Ekstrem Dalgalar Altında Fiziksel Model Deneyleri İle İncelenmesi
Doğan, Gözde Güney; Özyurt, Gülizar; Baykal, Cüneyt (2016-06-03)
Pek çok kıyı yapısı, uzun dalga ve ya ekstrem dalga koşullarına maruz kalma ihtimali yüksek olan yerlerde inşa edildiği halde bu dalga koşulları dikkate alınmadan tasarlanmaktadır. İki farklı temel kıyı yapısı olan taş dolgu ve keson tipi dalgakıranların belirlenen ekstrem soluğan dalga koşulları altındaki performansları, ODTÜ Kıyı ve Liman Mühendisliği Laboratuvarında gerçekleştirilen fiziksel model deneyleri ile incelenmiştir. Bu bildiride, iki farklı tip kıyı koruma yapısının (taş dolgu ve keson tipi d...
Citation Formats
A. Öztürk, E. Baran, and C. Tort, “U-Profil Kayma Bağlantısı Kullanılan Çelik-Beton Kısmi Kompozit Kirişlerin Doğrusal Olmayan Davranışının Fiber-Kesit Analizi ile İncelenmesi,” Gaziantep, Türkiye, 2017, p. 327, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/74405.