Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Araç Kullanırken Müzik Dinlemek, Sürücü Dürtüselliği, Trafik Ortamının Risk Seviyesi ile Sürücü Davranışları ve Risk Algısı Arasındaki İlişki
Download
index.pdf
Date
2019-04-01
Author
Ersöz, Ceren
Budak, Nesrin
Öztürk, İbrahim
Öz, Bahar
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
155
views
141
downloads
Cite This
Müzik dinlemek, çoğu yol kullanıcısının sergilediği davranışlardan biridir. Ayrıca, dürtüsellik gibi insan faktörü ile ilgili değişkenler ve trafik ortamını etkileyen fiziksel faktörler sürücülerin riskli sürücü davranışlarını etkilemektedir. Bu çalışma kapsamında, araç kullanırken müzik dinlemek, sürücü dürtüselliği ve trafik ortamının risk seviyesi ile sürücülerin risk algısı ve davranışları arasındaki ilişki araştırılmaktadır. Bu doğrultuda, 50 sürücüden (37 erkek, 13 kadın) veri toplanmıştır. Katılımcılar, çalışma öncesinde, sürüş sırasında müzik dinleyecekleri deney grubu ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba rasgele atanmıştır. Katılımcılar iki farklı (düşük ve yüksek riskli) simülasyon senaryosu, demografik bilgi formu, sürüş senaryolarına ilişkin risk algısı sorusu ve Dürtüsel Sürücü Ölçeği’nden oluşan bataryayı tamamlamıştır. Müzik dinlemenin sürüş simülatöründeki sürücü davranışları için bir etkisi olmazken, işlevsiz dürtüselliğin, farklı risk seviyesine sahip iki trafik ortamında da sürücü davranışı ile anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu bulunmuştur. Yüksek işlevsiz dürtüselliğe sahip bireyler, yüksek ve düşük riskli senaryolarda daha hızlı araç kullanmış ve yüksek riskli senaryoda hızlarını daha fazla değiştirmiş, şeridin daha solunda araç kullanmış ve bulunduğu şeridi daha fazla değiştirmiştir. Bulgular, işlevsiz dürtüselliğin farklı trafik ortamlarında sürücü davranışlarını etkileyen faktörlerden biri olduğunu ve yol güvenliği açısından daha fazla araştırma yapılması gerekliliğini sunmaktadır.
Subject Keywords
Music
,
Driver behaviors
,
Impulsive driving
,
Risk level,
,
Risk perception
URI
https://hdl.handle.net/11511/83324
https://dergipark.org.tr/tr/pub/tuad/issue/44880/514363
Journal
Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi
DOI
https://doi.org/10.38002/tuad.514363
Collections
Department of Psychology, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Risk toplumunda meşruiyet sorunu ve örgütsel riskin meşrulaştırılması
Topal, Çağrı (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2015-4)
Bu çalışma, kapitalist risk toplumu bağlamında, insan ve çevre sağlığına yönelik örgütsel risklerin, risklerin kaynağı olan özel şirketlerin, ve riskleri denetlemekle yükümlü kamu kurumlarının, risk ve çevresel etki değerlendirme toplantıları yoluyla meşrulaştırılması sürecini incelemektedir. Çalışmanın kuramsal çerçevesini, Habermas’ın (1975) meşruiyet, Beck’in (1992) risk, ve örgüt yazınında örgütsel aktörlerin risk anlamlandırma süreçlerini meşruiyet temelinde inceleyen çalışmalar oluşturmaktadır. B...
Kıyı Mühendisliği Uygulamalarında Tasarım Dalgası ve Risk
Güler, Hasan Gökhan; Esen, Mustafa; Kirezci, Çağıl(2018-05-12)
Kıyı mühendisliği uygulamalarında öncelikli olarak dalgaların derin denizden yakın kıyıya doğru ilerlemesi çalışılmakta; yapılacak uygulamada kullanılacak ana tasarım parametrelerini bu çalışmalar sonucu elde edilen yakın kıyı tasarım dalga özellikleri ile gelgit, mevsimsel değişiklikler, küresel ısınmaya bağlı su seviyesi değişiklikleri, rüzgar ve dalga kabarması, barometrik etkiler ve Coriolis kuvveti dikkate alarak belirlenen tasarım su seviyesi oluşturmaktadır. Tasarım dalga özellikleri ve tasarım su se...
Yazılım Tasarım Ölçümleri İçin Bir Durum Çalışması
Demirörs, Onur; Ungan, Erdir; Ungan, Erdir(2013-12-31)
Proje yönetimi tekniklerinin etkin olarak uygulanması, yazılım projelerinin başarısını belirleyen birincil etmendir. Yazılım proje yönetiminin belli başlı alt etkinlik alanları proje planlama, proje takibi ve denetimi, ölçme ve değerlendirme, kaynak yönetimi ve risk yönetimidir. Bu etkinliklerin, sistematik yöntemlerle gerçekleştirilebilmesi için yazılım projelerinin nesnel ve nicel verilerle değerlendirilebilmesine ihtiyaç duyulur. Bu nedenle, birçok yazılım proje yönetim etkinliği yazılım büyüklük ölçüml...
Türkçe’nin Işlemlenmesi Sırasında Türkiye ve Almanya’daki Konuşuculardaki Beyin Tepkilerinin Olaya Ilişkin Potansiyeller Tekniği kullanarak Karşılaştırılması.
Cedden, Gülay; Stutterheim, Chirsitiane von(2017-12-31)
Literatürde, dillerin beyinde işlemlenmesi sırasında tanımlanmış standart potansiyellerin oluşabildiği ile yaygın bir görüş vardır. Ancak Avrupa dilleri dışında farklı dil tipolojisine sahip diller ile ilgili henüz çok fazla araştırma olmadığı için, Avrupa dillerinin işlemlenmesi sırasında oluşan potansiyellerin tanımı standart olarak kabul ediliyordu. Türkçe’nin dil tipolojisi ile benzerlik göstern Fince ve Korece ile ilgili de bir iki araştırma bulunmaktadır. Dolayısıyla, bu tür dillerin araştırılması, ul...
Bir sosyal politika söylemi olarak kırılgan/dezavantajlı/riskli gruplar
Rittersberger Tılıç, Helga İda; Hoşgör, Hatice Ayşe; Çarıkçı, Elif (null; 2016-11-01)
Eşitsizlikler sosyal politikanın temel araştırma alanını oluşturmaktadır. Mevcut yazında eşitsizliklerin; 1980 öncesi sınıf analizi üzerinden incelendiği görülürken, 1990 larda yoksulluk ve nüfus grupları üzerinden analiz edildiği görülmektedir. 2000’li yıllara gelindiğinde sosyal politikada yaygın söylemin kırılgan veya dezavantajlı veya riskli gruplar olarak adlandırılan nüfus grupları üzerine olduğu söylenebilir. Bu söylemlerin Türkiye’de ilk olarak, 1996-2000 yıllarını kapsayan yedinci beş yıllık kalkın...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
C. Ersöz, N. Budak, İ. Öztürk, and B. Öz, “Araç Kullanırken Müzik Dinlemek, Sürücü Dürtüselliği, Trafik Ortamının Risk Seviyesi ile Sürücü Davranışları ve Risk Algısı Arasındaki İlişki,”
Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi
, pp. 30–50, 2019, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/83324.