Nesnelerin İnterneti için Kurgusal Tasarım

2018
Tuna, Nur Nagihan
Hasdoğan, Gülay Fatma
Gelişen teknolojiler, yeni kullanıcı deneyimleri için tasarımcılar tarafından öngörülemeyen fırsatlar sunmaktadır. Nesnelerin interneti ve uygulamaları bu deneyimlerin kapısını aralıyor. Ancak, bu uygulamalar hem kullanıcılar hem de tasarımcılar için yeni ve deneyimlenmemiş bir alan. Dolayısıyla, bu teknolojilerin yer aldığı ürün ya da sistem tasarımları için yapılan tasarım araştırmalarında, kullanıcıların şimdiki ya da geçmiş alışkanlıklarını anlamanın yanında, onların gelecek pratiklerine dair de ipuçları yakalamak gerekiyor. Bu nedenle, kullanıcıların şimdiki problemlerini çözmeye odaklı, geleneksel yöntemlerle yapılan tasarım araştırmaları, nesnelerin interneti için yapılacak tasarımların fikir geliştirme aşaması için eksik kalıyor. Bunun yanında şimdiye kadar nesnelerin interneti için yapılan çalışmalar teknoloji odaklı olup, bu teknolojilerin uygulamalarının insanların gündelik yaşamına etkisi ile ilgili yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu sebeple, yavaş yavaş hayatımıza giren nesnelerin interneti, kullanıcılar için çoğu zaman hayal kırıcı deneyimler yaşatmaktadır. Bu bildirinin amacı, nesnelerin interneti için tasarlamak amacıyla, internete bağlı nesnelerin sınıfandırılmasının sunulması ve her bir sınıf için kullanılacak yöntemleri örneklerle açıklamaktır. Bu amaçla, nesnelerin interneti tanımlanıp tartışılmış, teknik yaklaşımların yanında kullanıcı deneyimlerini dahil eden çalışmalar ve bu çalışmaların yöntemleri incelenmiş ve sonuç olarak nesnelerin interneti için tasarımda daha anlamlı deneyimlere önayak olmak için kurgusal tasarımın (design fiction) fikir geliştirme aşamasında nasıl kullanılabileceğine dair örnekler sunulmuştur. Bunun için insan makine etkileşimi ve tasarım kritiği literatürü taranmıştır. Teknoloji ve kullanıcı deneyimi irdelenmiş ve piyasa araştırması ile derlenen örnekler ve bu projelerin gelişiminde kullanılan yöntemler açıklanmıştır. Sonuç olarak, toplayıcı, katılımcı ve yaratıcı olarak sınıfandırılmış objelerin araştırma yöntemlerinde spekülatif tasarımın yeri ortaya konulmuştur. Spekülatif tasarımda özellikle kurgusal tasarımın var olan yöntemlere sağlayacağı katkılar sıralanmış ve örneklenmiştir.

Suggestions

Nesnelerin İnterneti İçin Tasarım
Hasdoğan, Gülay Fatma(2018-12-31)
Bu projenin amacı, kullanıcılara daha anlamlı deneyimler sunabilmek için birbirine bağlı nesnelerin hangi durumlarda otonom karalar verebileceğine ya da yetkiyi kullanıcılara devretmesi gerektiğine dair bilgi toplamak ve bu bilgileri, tasarım sürecinde etkili bir şekilde kullanılabilecek girdiye dönüştürmektir. Bu nesnelerin incelenmesi ve nesnelerin interneti kavramının araştırılması için ev ortamı öne çıkar. Ev ortamı içerisinde ise mutfak, ev içi sosyalleşmenin de merkezinde olduğundan, nesnelerin bu so...
Tasarım Eğitimi Projelerinde Tasarım Araştırmasının Fikir Geliştirmeyle Bütünleştirilmesinde Eğitimcilerle Öğrenciler Arasındaki İşbirliği
Eren, Gizem Hediye; Korkut, Fatma; Burgazlı, Levent (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Tasarım eğitimi projelerinin erken aşamalarında gerçekleştirilen tasarım araştırması, öğrencilerin tasarım problemlerini yaratıcı bir şekilde ele almaya hazırlanmasında önemli bir rol oynar. Bir eğitim projesinde tasarım süreci, öğrencilerin eğitimcilerle birlikte katettikleri bir süreç olmasına rağmen tasarım araştırması ve fikir geliştirme ile ilgili yöntemler, daha çok öğrencilerin kullanımına yöneliktir; eğitimciler ve öğrenciler arasındaki iş birliğinin etkisi ve rolü çoğunlukla ihmal edilir. Acemi tas...
Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Pratiğinde Katılımcı Tasarım: Dijital Acente Portalı Tasarımında Katılımcı Tasarım Atölyelerinin Kullanılması
Demir, Erdem; Ekin, Gamze; Balaban, Melike (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Tasarım araştırmaları ve tasarım pratiği, son 30 yıldır kullanıcı odaklı tasarım yöntemlerinden, kullanıcıların da sürece dâhil olduğu yeni tasarım yöntemlerine doğru evrilmektedir (Sanders ve Stappers, 2008). Bu çalışmada, Türkiye’de 4000’den fazla acentesi bulunan büyük bir sigorta şirketi için gerçekleştirilen dijital acente portalı tasarımında kullandığımız katılımcı tasarım yöntemi anlatılmaktadır. Ayrıca, katılımcı tasarımın literatürdeki tartışmalarını ve çeşitli uygulamalarını inceleyerek, tasarım s...
Yaratıcı Tasarım Uygulamalarında Bir Atölye Çalışması: Tasarım İşbirliğinin Bileşenleri ve Küresel Bir Soruna Tasarımın Yaklaşımı
Tezel, Elçin (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Gelişen ekonomik, sosyal ve çevresel koşullar, tasarım disiplinlerinin iş birlikçi yaklaşımları kullanmalarını zorunlu kılmaktadır. İş birlikçi yöntemler, tasarlama sürecine farklı katkıları bulunabilecek katılımcıların eşdeğer şartlarda sürece ve son ürüne katkı sağlamasını hedefemektedir. İş birlikçi yöntemlerin artan önemine karşılık, tasarımcıların diğer yetenek grupları ile çalışma yöntemlerine ait bilgi sınırlıdır. Bu çalışmada, tasarımın küresel ölçekte sorunların çözümünü tetikleyebilecek farkındalı...
Esnek ve Uyarlanabilir Pişirme Platformları için Tasarım Önerileri:Sürdürülebilirlik için Açık Tasarım Yaklaşımı Odaklı Bir Eğitim Projesi
Doğan, Çağla (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Bu çalışma, tasarım eğitimine konu olan mutfak pratikleri odaklı, açık tasarım ve sürdürülebilirlik ölçütlerini içeren bir eğitim projesinin planlanma ve yürütülme süreçlerini sunar. Sonbahar 201 döneminde tamamlanan bu eğitim projesi, üçüncü yıl endüstriyel tasarım stüdyo dersinin, iki farklı bölümüne katılan toplam 48 tasarım öğrencisi, bir öğretim üyesi ve yarı zamanlı katkı veren bir eğitim asistanını kapsadı. On iki hafta olarak planlanan proje, temel aşamalarında ve değerlendirme süreçlerinde, öğrenc...
Citation Formats
N. N. Tuna and G. F. Hasdoğan, “Nesnelerin İnterneti için Kurgusal Tasarım,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2018, p. 235, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/84556.