Ortaokul matematik öğretmen adaylarının dikey matematikselleştirme sürecinin bir matematiksel modelleme etkinliği bağlamında incelenmesi

2015-10-04
Matematik okuryazarlığı; OECD’nin 2003 raporunda “matematiğin önemini tanımlama ve anlama, sağlam temellere dayanan yargılara varma, yapıcı, ilgili ve duyarlı bir vatandaş olarak kendi ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde matematikle ilgilenme ve matematiği kullanma konularında bireyin kapasitesi” şeklinde tanımlanmaktadır. Bireylerin günlük hayatlarında, iş-okul yaşamlarında karşılaştıkları matematiksel içerik, süreç ve durumlarda yetkin olabilmelerinin gerekliliği ve önemi matematik okuryazarlığının ortaya çıkış nedenleri olarak görülebilir (Özgen ve Bindak, 2008). Ülkemizde matematik eğitimi ile bireylerin bilgilerle donatılmasından ziyade günlük hayatlarında matematiği kullanmaları ve karşılaştıkları problemlerin çözümünü sağlayacak becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır. Bu doğrultuda matematik okuryazarlığı, matematik eğitiminin genel amaçları içerisinde yer almaktadır (MEB, 2005). Ayrıca öğrencilerdeki matematiğin sıkıcı, zor, sevilmeyen ve korkulan bir ders olduğu (Aksu, Demir ve Sümer, 1998) algısının kırılabilmesi için öğrencilere matematiğin eğlenceli yüzünün ve günlük hayatta matematikle iç içe olduklarının öğretilmesi hedeflenmektedir. Hedeflenen bu becerilerin gerçekleştirilmesi özellikle öğretmenlerin sorumluluğundadır (Özgen ve Bindak, 2008). Bu doğrultuda okullarda öğrencilere matematik okuryazarı niteliği kazandıracak olan öğretmen veya öğretmen adaylarının öncelikle kendilerinin matematik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi, gerekli iyileştirmelerin yapılması önemlidir (Güneş ve Gökçek, 2013). Araştırmada ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel okuryazarlığa ilişkin öz-yeterlik düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi ve başarı ortalaması değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinde ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde okuyan 217 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgiler Formu ile Özgen ve Bindak (2008) tarafından geliştirilmiş olan “Matematik Okuryazarlığı Öz yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde nicel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda cinsiyete göre ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik öz yeterlik puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sınıf düzeyinde yapılan Kruskal Wallis ikili karşılaştırma testleri sonucunda 2.,3. ve 4. sınıfa devam eden öğretmen adaylarının matematik öz yeterlik puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunamazken, 1. Sınıf öğrencileri ile 2., 3., ve 4. sınıf öğrencileri arasında 2.,3. ve 4. sınıflar lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Akademik başarı yönüyle yapılan karşılaştırmalarda ise gruplar arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Bu farklılıkların hangi gruplar arasında olduğu Mann Whitney U testi ile ikişerli olarak karşılaştırılmıştır. İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik öz yeterlik puanları arasında akademik başarı ortalaması yönüyle 60-70 arasında olan öğrencilerin oluşturduğu 3.grup ile 70-80 arası olan 4.grup arasında ve 4.grup ile akademik başarı ortalaması 80-90 arasında olan öğrencilerin oluşturduğu 5.grup arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Araştırmada, sınıf değişkenine göre istatistiksel açıdan fark çıkmamasına rağmen, sınıf düzeyleri arttıkça öğrencilerinin matematik okuryazarlığı öz-yeterlikleri puanlarının da arttığı görülmüştür. Araştırmada, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematik öz yeterlik puanları arasında cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark bulunamamıştır. Altıntaş vd., (2012), Soytürk (2011)’ün çalışmalarında ulaştıkları öğretmen adaylarının, matematik okuryazarlığı öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı sonucuyla benzerlik göstermektedir. Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik düzeylerinin öğrenim görmekte oldukları sınıf değişkenine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Bu sonuç Soytürk (2011)’ün öğretmen adaylarının ve Özyürek (2010)’in lise öğrencilerinin matematik öz-yeterlik inancının sınıf değişkenine göre farklılaşmadığı sonucuyla örtüşmektedir.
Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu - 2, 16 - 18 Mayıs 2015

Suggestions

Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Ondalık Gösterimlerle Çarpma ve Bölme İşlemlerinde Kullandıkları Hesaplamaya Dayalı Stratejiler
Yemen Karpuzcu, Secil; Kandil, Semanur; Işıksal Bostan, Mine (2017-12-01)
Bu çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmen adaylarının ondalık gösterimlerle çarpma ve bölme işlemlerinde kullandıkları hesaplamaya dayalı stratejileri incelemektir. Bu amaçla, öğretmen adaylarının, ondalık gösterimlerle yapılan çarpma ve bölme işlemlerinde ondalık işaretin yerini belirlemeye ilişkin performanslarına, ondalık gösterimlerle çarpma ve bölme işlemlerini yaparken kullandıkları stratejilere ve bu işlemleri yaparken ortaya çıkan hatalarına odaklanılmıştır. Çalışma Ankara’da bir devlet üniver...
Matematik öğretiminde matematik tarihinin yeri Türk Portekiz İspanyol ve Fransız matematik öğretmenlerinin görüşleri
Hatısaru, Vesife; Erbaş, Ayhan Kürşat (null; 2012-06-15)
Bu çalışmanın amacı farklı uluslardan (5 Türk, 2 Portekiz, 1 İspanyol ve 1 Fransız) bir grup matematik öğretmeninin, matematik öğretim ve öğreniminde matematiğin tarihinden yararlanılmasıyla ilgili görüşlerini karşılaştırmaktır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Her bir görüşme ortalama 50 d.k. sürmüş ve video/ses kaydına alınmıştır. Elde edilen veriler çözümlenerek Liu’nin (2003) okul matematiği programlarında matematik tarihinin kullanılması için öne sürdüğü beş neden bağ...
Ortaokul 5, 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Çarpımsal Düşünme ile İlgili Bilgileri
Işıksal Bostan, Mine; Ayan Civak, Rukiye(2016-12-31)
Bu çalışmanın amacı ortaokul 5, 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin orantısal düşünmenin temeli olan çarpımsal düşünce ile ilgili bilgilerinin (sezgisel bilgi dahil) araştırılmasıdır. Bu kapsamda öğrencilerin bu konudaki başarıları, kavrayışları, kullandıkları stratejiler ve kavram yanılgıları incelenecektir.
İlköğretim öğrencilerinin matematik dersi için teknoloji kullanımına yönelik tutumlarının incelenmesi
Işıksal Bostan, Mine; Aytekin, Emine(2014-12-31)
Bu araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin matematik dersi içinteknoloji kullanılmasına yönelik tutumlarını incelemektir. Daha özelde iseamaç, ilköğretim öğrencilerinin matematik dersinde teknoloji kullanımınayönelik tutumlarının sınıf seviyesine ve cinsiyete göre değişiklikgösterip göstermemesini ortaya koymaktır.Bu araştırmanın katılımcılarınıAnkara’da bulunan üç devlet ve ortaokul öğrencilerioluşturmaktadır.Veriler, öğrencilerin matematik derslerinde teknolojikullanımına yönelik tutumlarını belirlem...
Sınıf öğretmeni adaylarının iyi öğretmen olma ile ilgili görüşleri
Ubuz, Behiye (Ondokuz Mayıs Üniversitesi, 2009-04-01)
Bu çalışma, sınıf öğretmeni adaylarının iyi öğretmen olma ile ilgili görüşlerini araştıran nitel bir çalışmadır. Gazi Üniversitesinde ikinci öğretimde okumakta olan 109 3.sınıf öğretmen adayına açık uçlu bir soru yanıtlanmak üzere verilmiştir. İyi öğretmen olma ile ilgili görüşler kişisel karakteristikler, konu ve konu anlatımına hakimlik, beceriler, profesyonel gelişim, takdir edilme ve görev yükümlülüğü başlıkları altında toplanmış olmasına rağmen verilen yanıtların çoğunluğu kişisel karakteristiklerin fa...
Citation Formats
M. Kol, A. K. Erbaş, and B. Çetinkaya, “Ortaokul matematik öğretmen adaylarının dikey matematikselleştirme sürecinin bir matematiksel modelleme etkinliği bağlamında incelenmesi,” presented at the Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu - 2, 16 - 18 Mayıs 2015, Adıyaman, Turkey, 2015, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: http://www.bilmat.org/turkbilmat_2015/sempozyum_kitabi.pdf.