Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Genç Sürücülerde Öfke Deneyimleri: Bir Nitel Analiz Çalışması
Download
index.pdf
Date
2020-04-01
Author
Ergin, Uluğhan
Fındık, Gizem
Öz, Bahar
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
217
views
67
downloads
Cite This
İnsan faktörünü de içerisinde barındıran trafik sistemi, sürücülerin gerek yaşadıkları tehlikeleri olaylarla gerekse diğer yol kullanıcılarıyla olan etkileşimleriyle öfke duygusunu deneyimleyebildikleri açık bir sistemdir. Özellikle genç sürücü grubunda daha yaygın gözlemlenebilen bu öfke durumu, risk algısından sapkın sürücülüğe kadar birçok değişken üzerinde belirleyici rol oynamaktadır. Bu araştırmanın temel hedefi, genç sürücü grubunun trafikte yaşadığı olaylar sonucunda hissettiği öfkeyi derinlemesine incelemektir. Bunun için katılımcılara şiddetli bir şekilde öfkelendikleri bir trafik olayını anımsamaları istenmiş, bu anıya yönelik çeşitli sorular yöneltilmiştir. Bu çalışma, nitel bir çalışma olup, 7 erkek ve 7 kadın katılımcıdan oluşan, toplamda 14 kişiyle yapılan mülakatlar sonucu elde edilen metinlerin analiziyle oluşturulmuştur. Çalışmada Tematik Analiz yöntemi tercih edilmiş ve analizin sonucunda toplamda dört üst tema ile on beş alt tema ortaya çıkmıştır. Bunlar: “Olayın Nedeni” üst temasına bağlı “Niyetli Davranışlar”, “Bireysel Özellikler”, “Etkileşimli ve Değişken Trafik Sistemi”, “Dikkatsizlik” ve “Kadın Sürücü”; “Hissedilen Duygular” üst temasına bağlı “Öfke”, “Sinir Bozukluğu”, “Korku”, “Başkalarına Karşı Sorumluluk” ve “Uzun Süreli Duygusal Etkiler”; “Öfkenin Esas Kaynağı” üst teması ve son olarak “Olay Sonrası Tepkiler” üst temasına bağlı “Alttan Alma”, “Misilleme”, “Jest ve Mimiklerle Gösterilen Tepkiler”, “Araç Aracılığıyla İletişim Kurma” ve “Başa Çıkma” alt temalarıdır. Temaların birbiri ile ilişkisini incelemek adına MAXQDA yazılımının Kod Birlikte Oluşma Modeli kullanılmış olup, ortaya çıkan ilişkiler sosyal psikoloji alanyazınında mevcut kuramlar ve olgular ışığında ele alınmıştır.
URI
https://hdl.handle.net/11511/92539
Journal
Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi
DOI
https://doi.org/10.38002/tuad.631087
Collections
Department of Psychology, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Genç Sürücülerde Sürücü Becerileri ve Sürücü Davranışları Arasındaki İlişki
Öztürk, İbrahim; Özkan, Türker (2018-10-01)
Karayolu trafik kazaları dünya genelinde tüm yaş grupları, özellikle genç sürücüler, için önde gelen halk sağlığı problemlerinden biridir. Sürücü davranışları ve sürücü becerileri kazaya etki eden önemli insan faktörlerindendir. Özellikle sürücü davranışları ve sürücü becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi trafik ortamındaki insan faktörlerinin doğası ile ilgili detaylı bilgi sunmaktadır. Bu çalışmada, genç sürücülerde sürücü davranışları ve sürücü becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çal...
Genç Öğretim Üyelerinin Üniversitede Eğitim Verme Konusundaki Görüşlerinin Ve Öğrencilerinin Bakış Açılarının İncelenmesi.
Haser, Çiğdem(2009-12-31)
Bu çalışma kapsamında ODTÜ Mühendislik Fakültesi'ne bağlı bölümlerde görev yapmakta olan genç öğretim üyelerinin öğretmeyi öğrenme süreçleri incelenerek öğretim sırasında karşılaştıkları zorluklar ve bunlarla başa çıkarken kullandıkları yöntemler, destek aldıkları kişi ya da süreçler ortaya çıkarılacaktır. Öğretilen bilginin doğası, mühendislik eğitiminde genel olarak benimsenen eğilimler ve kurumsal sorumlulukların öğretmeyi öğrenme sürecine etkileri ortaya çıkarılacaktır. Çalışma kapsamında nitel araştır...
Familial and psychodynamic factors in the formation and transmission of personality disorder beliefs in young adults
Akıncı, İrem; Gençöz, Tülin; Department of Psychology (2020-11)
The main goal of this study is to investigate the psychodynamic factors (i.e., separation-individuation difficulties, proneness to shame and anger) and related familial dynamics (i.e., perceived parenting practices, role reversal experiences with parents, parental personality disorder beliefs) that contribute to the formation of distorted personality beliefs (i.e., "deprecating", "inflated", and "ambivalent") in young adults. In the first study, the psychometric characteristics of "Relationship with Parents...
Genç Yetişkin Bireylerin Egzersiz Öz Yeterlik ve Egzersize Bakış Açılarının Cinsiyet ve Egzersiz Davranışı Değişim Basamaklarına göre İncelenmesi
Miçooğulları, Bülent Okan; Cengiz, Cevdet; Aşçı, Fevziye Hülya; Kirazcı, Sadettin (Hacettepe Üniversitesi , 2010-06-01)
Bu çalışmanın amacı, Prochaska ve DiClemente tarafından 1984 yılında egzersiz davranışının açıklanması ve belirlenmesi amacı ile önerilen Kuramlar Üstü Model (KÜM) göz önünde bulundurularak, 18-29 yaşları arasındaki bireylerin egzersiz özyeterliklerinin ve egzersizin olumlu/olumsuz yönlerini algılama düzeylerinin cinsiyet ve egzersiz davranışı değişim basamaklarına göre karşılaştırılmasıdır. Araştırmaya, 249 erkek Xyaş = 22.59 1.90 ve 257 kadın Xyaş = 21.99 1.77 toplam 506 kişi gönüllü olarak katılmıştır. K...
Age-related Differences in Motor Coordination Among Young Soccer Players
Dirik, Hasan Batuhan; Söğüt, Mustafa (2021-03-01)
Objective: The purposes of this study were to determine the motor coordination levels of young soccer players and to examine the age-related differences. Material and Methods: Participants were 93 young (11.9±1.7 years) soccer players. According to their birth years, they were allocated to U10 (n=29), U12 (n=38), and U14 (n=26) categories. Body height and weight were measured and body mass index was calculated as dividing the body weight by the square of the body height. Körperkoordinationstest für Kinder (...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
U. Ergin, G. Fındık, and B. Öz, “Genç Sürücülerde Öfke Deneyimleri: Bir Nitel Analiz Çalışması,”
Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi
, vol. 3, no. 1, pp. 1–27, 2020, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/92539.