İşbirlikli Tasarım Süreçlerinde Tasarımcının Rolü Ve Dijital Adaptasyon

2020
Bodur, Gizem
Yavuzcan, H. Güçlü
Teknolojik gelişmeler ürün tasarım süreçlerini ve endüstriyel tasarımcıların süreç içerisindeki rollerini değiştirebilmektedir. İşbirlikli tasarım süreçlerinin dinamiklerini değiştiren yeni tek nolojiler, tasarımcıların sahip oldukları görevleri çeşitlendirmektedir. Tasarım ve teknoloji et kileşimi sayesinde endüstriyel tasarımcıların kullandıkları araçlar ve tasarımcıların yetenekleri gelişmekte, tasarım kavramının algılanma biçimleri de değiştirmektedir. Teknolojiyi temel alan projelerin gerçekleştirildiği sektörlerde tasarım sürecinden ve endüstriyel tasarımcıdan fark lı beklentiler ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada, teknoloji faaliyetlerine ve ülkenin ekonomi değerlerine doğrudan ya da dolaylı katkıda bulunan tasarım kavramının işbirlikli ürün geliş tirme süreçlerinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda Türkiye’de yer alan sektörlerin faaliyetleri güncel sektör ve ekonomi raporları ile incelenerek farklı gelişim aşamalarına sahip sektörler belirlenmiştir. Belirlenen üç sektörde tasarım süreci ve tasarımcı değer analizi yapıl mıştır. Tasarımcıların rolündeki değişim, teknolojik gelişmelere adaptasyonları ve tasarım kav ramının bu değişimlere göre nasıl konumlandırıldığı yapılandırılmış görüşme metoduyla değer lendirilmiştir. Endüstriyel tasarımcıların, gelişen tasarım araçlarına adaptasyonları ile birlikte, işbirlikli tasarım sürecinin dijital basamaklarına adaptasyonu için bireysel yeteneklerini güncel tutmalarının önemli olduğu, tasarım eğitiminde ve özel sektördeki tasarım süreçleri yapılarından bazı yeni yaklaşımların uygulamaya aktarılmasının faydalı olacağı değerlendirilmiştir.

Suggestions

Savunma Sektöründe Faaliyet Gösteren İşletmelerde Endüstriyel Tasarım Süreçleri
Öztoprak , Aydın; Karahanoğlu, Armağan (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Savunma sanayi endüstriyel tasarım süreçleri, gizlilik, düşük imalat sayıları ve yüksek seviyede standardizasyon gibi gereklilikleri ile yazında yer alan endüstriyel tasarım süreçleriyle farklılaşmaktadır. Sektörde endüstriyel tasarım süreçlerine dair araştırmalar bulunmakla beraber, ülkemizde faaliyet gösteren sektör kuruluşlarında yürütülen endüstriyel tasarım süreçlerine dair güncel bir araştırma, bilgimiz dâhilinde yapılmamıştır. Bu bağlamda sektörde faaliyet gösteren ürün geliştirme ve imalat firmaları...
İşbirlikli Mimari Tasarım Eğitiminde Sanal Dünya Kullanımı
Gül, Leman Figen (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2011)
Üç Boyutlu (3B) sanal dünyaların işbirlikli tasarım eğitiminde gelişen bir bilişim aracı olarak kullanılması son yıllarda artan bir kabul görmeye başlamıştır. Bu makalede 3B sanal dünyaların mimari tasarım eğitiminde kullanımına dair bir atölye çalışması konu edilmiştir. Öğrenciler uzak coğrafyadaki takım arkadaşlarıyla birlikte sanal dünyada bir ev tasarlamışlardır. Newcastle Üniversitesi (Avustralya) ile Rangsit Üniversitesi’ndeki (Tayland) mimarlık öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilen bu sa...
Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Temsil Araçlarının Kullanımı ve Proje Geliştirme Süreci Üzerine Değerlendirme
Karadoğaner, Alper; Börekçi, Naz Ayşe Güzide Z. (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Endüstriyel tasarım eğitiminde, tasarım öğrencilerinin projelerini etkileyen çeşitli faktörler bulunmaktadır. Ürün geliştirme sürecinde kullanılan temsil araçları (çizim, yazı, grafik, taslak maket, üç boyutlu model ve benzeri) tasarım projelerinin gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Kullanılan bu temsil araçları, süreçte birbirlerini desteklemekte, tasarım projelerinde geliştirilen ürünlerin özelliklerinin (ürün formu, ürün mekanizması, kullanıcı arayüzü ve benzeri) gelişim sürecini ve masa kritiklerini f...
Çocuklar için Programlama Eğitimi: Code Notes Kodlama Platformu
Sabuncuoğlu, Alpay; Erkaya, Merve (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Çocukların programlama eğitiminde kullanılan kodlama platformları, modülerlik, fiyat ve sınıf içindeki etkileşime katkı açısından çeşitlilik göstermektedir. Geliştirdiğimiz kodlama platformu “Code Notes” hem ucuz hem de modüler bir eğitim aracı olmasıyla düşük maliyetli eğitim ortamları için potansiyel bir çözüm olarak sunulmuştur. Geliştirdiğimiz bu aracı gönüllü projemizde 12-13 yaş aralığındaki çocuklarla denediğimizde, fiyatı yüksek olan modüler platformlarda (örneğin Lego Mindstorms) sunulan deneyime b...
Türkiye'de 2000'li yıllarda mesleğe katılan endüstriyel tasarımcıların serbest çalışma koşulları ve deneyimleri
Kaygan, Pınar(2016-12-31)
Türkiye'de son on yılın endüstriyel tasarım literatürü, endüstriyel tasarım mesleğinin 2000'li yıllardan itibaren hem eğitim hem de endüstri alanında önem ve görünürlük kazandığını vurgular. Ancak endüstriyel tasarımcıların çalışma biçimlerinin ve koşullarının tasarım araştırmacılarının bugüne dek yeterince ilgilenmediği bir konu olmasından dolayı, literatürde olumlu bir dille altı çizilen mesleğin yükselişiyle endüstriyel tasarımcıların gündelik iş deneyimleri arasındaki ilişkiyi tespit edemiyoruz. Bu araş...
Citation Formats
G. Bodur and H. G. Yavuzcan, “İşbirlikli Tasarım Süreçlerinde Tasarımcının Rolü Ve Dijital Adaptasyon,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2020, p. 89, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2020/.