Günübirlik Kendin-Yap Seramik Atölye Çalışmalarında Sosyal Kazanımlar

2020
Örnekoğlu Selçuk, Melis
Arda, Denizhan
Günümüzde dijitalleşmeye ve endüstriyelleşmeye olan eğilime rağmen, günübirlik kendin-yap atölye çalışmaları giderek yaygınlaşmaktadır. Bu günübirlik atölye çalışmalarında katılımcılar bir profesyonel eşliğinde o gün için belirlenen işi tamamlarlar. Atölye çalışmalarının genellikle dört ile on kişi civarında katılımcısı olur ve bu çalışmalar katılımcılara sosyal bir ortam sunar lar. Katılımcılar burada kendi elleriyle yaparak bitmiş ve kullanıma hazır bir ürün oluşturma deneyimini yaşarlar. Çoğunlukla “tasarlamak” ve “yapmak”; bilgi, uzmanlık ve üretim pratik leri ile uzmanlar tarafından uygulanırken, bu senaryoda uzmanlar uzman olmayan katılımcılara bitmiş ürüne nasıl ulaşılacağını adım adım öğretirler. Böylelikle, uzman olmayan katılımcı lara da bir şey yapma ve/veya tasarlama deneyimi sunulmuş olur. Bugüne kadar kendin-yap pratiklerine odaklanan kimi araştırmalar insanların elleriyle bir şeyler yapmaktan keyif alma içgüdüsü nedeniyle kendin-yap aktivitelerine eğilimi olduğunu tartışmaktadır. Kimi araştırma cılara göreyse bu tür kendin-yap aktiviteleri katılımcıların boş zamanlarını eğlenceli bir şekilde geçirmelerini, kendilerini daha iyi ifade edebilmelerini, özgüvenlerinin artmasını ve sosyalleş melerini sağlamaktadır. Sonuç olarak, şimdiye kadar yapılmış olan araştırmalar, katılımcıların kendin-yap aktivitelerine katılma konusundaki bireysel motivasyon kaynaklarına odaklanmış tır. Ancak atölye çalışmalarında yürütülen kendin-yap aktivitelerinin birden çok katılımcının hem de organizatörün katılımıyla ortaya çıkan bir de sosyal yanı vardır. Bu çalışmanın amacı, günübirlik kendin-yap seramik atölyelerine katılan katılımcıların bu etkinliklerden beklenti lerini ve kazanımlarını araştırmaktır. Bunun için etnografik yöntemlerle, günübirlik kendin yap seramik atölye çalışmaları sırasında katılımcılar arasındaki sosyal etkileşim incelenmiştir. İzmir’de Masterpiece İzmir ve Atölye Lobi, İstanbul’da Masterpiece İstanbul isimli atölyelerce düzenlenen dört farklı günübirlik kendin-yap seramik atölye çalışması gözlemlenmiştir. Bu gözlemlere ek olarak atölyelere katılan on atölye katılımcısı ve bu atölyeleri düzenleyen altı organizatör ile yarı yapılandırılmış mülakatlar yapılmıştır. Gözlem ve mülakatlarda, ilgili gü nübirlik kendin-yap atölye çalışmalarında katılımcıların motivasyon kaynaklarına ve bu etkin liklerin katılımcılara sağladığı sosyal kazanımlara odaklanılmaktadır. Sonuç olarak, günübirlik kendin-yap atölye çalışmalarının katılımcılara sosyalleşme fırsatı sunduğu ve sosyal kazanım ların katılımcılar için önemli bir motivasyon kaynağı olduğu ortaya çıkmaktadır.

Suggestions

Erken Çocukluk Döneminde Aktif Öğrenme Ortamlarının Yaratılması
Sevimli Çelik, Serap; Demircan, Hasibe Özlen(2018-12-31)
Bilgisayar, video oyunları, televizyon, apartman hayatı ve okula servis ile ulaşım sonucunda aktif olmayan bir yaşam biçimi sürdüren günümüz çocukları için okul öncesi eğitim kurumları günlük hareketi desteklemede önemli bir role sahiptir. Okul ortamında fiziksel gelişimi desteklenen çocukların ileriki yaşamlarında fiziksel olarak daha aktif ve sağlıklı bir yaşam sürdürdükleri ve spora katılımlarının hareketsiz bir yaşam sürdüren çocuklara oranla daha yüksek olduğu vurgulanmaktadır (Gallahue & Ozmun, 2006)....
Locational Choice Criteria of Private Theater Spaces: The Case of Ankara
Yazıcı, Tutku Gizem; Büyükcivelek, Ahmet Burak; Department of City Planning (2023-3-24)
With the recognition of the importance of creative and cultural industries in the development of cities, studies on the location criteria of the creative class and indirectly related occupations have increased. However, both the creative industries and the creative class differ in terms of their motivations for location, so there is a need for studies based on the dynamics of different sectors and professions. Theaters show different characteristics within the cultural industries regarding their production ...
Okuma ve Soru Yanıtlama Sürecinde Oluşan Düşünme Süreçleri ve Beyin Aktivasyonları Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Disiplinler Arası bir Çalışma
Cedden, Gülay; Yağcıoğlu, Süha; Eken, Aykut; Çakar, Tuna(2015-12-31)
Bu projenin amacı, okuduğunu anlama kapsamında öğrencilere verilen doğrudan çıkarım ve üst düzey becerileri ölçen açık uçlu ve çoktan seçmeli soruların beyin faaliyetlerini nasıl değiştirdiği incelemektir. Bu anlamda okuduğunu anlamaya yönelik metinlere dayanan ve metin içinde doğrudan verilen bilgilerin ayırt edilmesi ile kapalı anlamların ayırt edilmesine yönelik hazırlanan çoktan seçmeli ve yanıtı sınırlandırılmış açık uçlu sorular uyarıcı olarak kullanılacak, deneysel desende beyin faaliyetleri EEG yö...
Erken Çocukluk Döneminde STEM Eğitimi Anlayışı
ÇETİN, MUSTAFA; Demircan, Hasibe Özlen (2020-04-01)
Çocukların yaşamlarında karşılaşabilecekleri problemler ile bilimsel kavramlar arasında bağ kuran STEM eğitimi, erken çocukluk döneminden başlayarak öğrenme süreçlerine dahil olmaktadır. STEM eğitimi kavramsal öğrenmenin yanı sıra öğrencilerin aktif katılımlarının sağlandığı yaparak yaşayarak öğrenmenin ilke olarak yer verildiği bir eğitim anlayışıdır. Öyle ki STEM, öğrencilerin yaşantıları ile öğrendiklerini bütünleştirme konusunda olanaklar sunar. Erken çocukluk dönemi öğrenme ortamlarında STEM eğitiminin...
Improving classification performance of endoscopic images with generative data augmentation
Çağlar, Ümit Mert; Temizel, Alptekin; Department of Modeling and Simulation (2022-2-8)
The performance of a supervised deep learning model is highly dependent on the quality and variety of the images in the training dataset. In some applications, it may be impossible to obtain more images. Data augmentation methods have been proven to be successful in increasing the performance of deep learning models with limited data. Recent improvements on Generative Adversarial Networks (GAN) algorithms and structures resulted in improved image quality and diversity and made GAN training possible with lim...
Citation Formats
M. Örnekoğlu Selçuk and D. Arda, “Günübirlik Kendin-Yap Seramik Atölye Çalışmalarında Sosyal Kazanımlar,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2020, p. 119, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2020/.