Karşıt Hisler Aracılığı ile Ürün Tasarımı

2018
Bayırlı, Ümit
Yanpar, Zeliha Didem
Ürünler, fiziksel ve teknik özelliklerinin yanı sıra, kullanıcı üzerinde uyandırdıkları hisler ile ilişkili sıfatlarla da nitelendirilebilir. Bu hisler, hedef kitlenin satın alma kararlarını etkileyebildiği gibi tasarımcıların ürün geliştirme süreçlerini de şekillendirebilir. Çalıştayın amacı da tasarımcıların hisleri göz önünde bulundurarak tasarlamayı deneyimlemelerini ve bu deneyimin ürün tasarım sürecini nasıl etkilediğini değerlendirmelerini sağlamaktır. Çalıştayda, önceden belirlenmiş ürün grupları için (ulaşım araçları, elektrikli ev aletleri, tüketici elektroniği, vb.), bu grupların kullanıcıda uyandırdığı karşıt hislerden (agresif-sakin, sağlam-kırılgan, sevimli-itici, fütüristik-geleneksel, vb.) yola çıkılarak ürün tasarımına yönelik eskiz çalışmaları yapılacaktır. Çalıştay sonucunda anlamlı çıktılar oluşabilmesi için 8-20 katılımcı beklenmektedir. Çalıştayın ilk kısmında, katılımcılarla birlikte önceden belirlenmiş karşıt hisler değerlendirilecek ve onlardan yeni öneriler alınacaktır. Sonrasında, kura yöntemi ile bir adet ürün grubu ve bir adet karşıt sıfat çifti eşleştirilecektir. Katılımcılar ürün gruplarından herhangi bir ürünü seçmekte özgür olacaklardır. Yapılacak çalışmaların sonunda farklı ürün gruplarının farklı hisler göz önünde bulundurularak tasarlandığı bir havuz oluşacaktır. Çalıştayın son aşamasında katılımcılarla yapılacak olan fikir alışverişi ile hangi ürün gruplarıyla hangi hislerin anlamlı ilişkiler kurguladığı değerlendirilecek ve hisler göz önünde bulundurularak tasarlanan ürünlerin formlarının karakteristik özellikleri belirlenecektir. Çalıştay sonunda, katılımcıların, ürünlerin kullanıcı üzerinde uyandıracağı hislerle ilişkili olarak tasarım süreçlerine ve tasarlanan sonuç ürüne dair farkındalıklarını artırmak; kullanıcı odaklı tasarımda, ürünleri niteleyen hisleri bir veri olarak kullanma deneyimi kazanmalarını sağlamak ve kullanıcıda uyandırılmak istenen hislere yönelik tasarımcıların yararlanabilecekleri bir form havuzu oluşturulması hedefenmektedir.

Suggestions

Kullanıcıların Duyusal Ürün Deneyimlerini Değerlendirme Biçimleri Üzerine Bir Araştırma Kurgusu
Coşkun, Merve; Şener Pedgley, Bahar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Ürün deneyimi, ürün-kullanıcı etkileşimi sonucu zamanla şekillenen çok katmanlı ve karmaşık bir yapıdan oluşmaktadır. Duyuların tasarımda merkez alındığı ürün deneyimi ya da başka bir deyişle, duyusal ürün deneyimi de bu bütünün en önemli katmanlarından biri olup, ürünün kullanıcı tarafından algılanması, yorumlanması ve deneyimlenmesini doğrudan ya da dolaylı bir şekilde etkilemektedir. Bu çalışma, ürün kullanımı esnasında özellikle işleve yönelik ürün etkileşimlerinden doğan duyusal deneyimlere odaklanmakt...
Iot Odaklı İnovasyon ve Tasarım Çalıştayı
Dalcı, Mustafa; Aras, Caner (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Çalıştay, katılımcıların IoT bir ürüne ve servise yönelik fikirler geliştirmelerini destekleyici uygulamalar yürütmeleri üzerine kurgulanmıştır. Temelde elimizde, görevlerden ve IoT teknolojisinin geribildirim verme ve etkileşim biçimleri gibi tasarım odaklı uzantılarından oluşan kartlar bulunuyor. Katılımcılara rastgele bu kartlardan seçtirerek, onları, verdiğimiz görevleri yerine getiren bir ürün fikri ortaya çıkarmaya teşvik ediyoruz. Bu yolla, fikir üretme sürecini eğlenceli ve çizimlerle desteklenir ha...
Çalıştay 8. Dijital Ürün Tasarımı: Haber Etkileşiminde Sanal Gerçeklik Deneyimi
Ünaler, Gizem; Utku Küngör, Eda; Öztopkara, Mert; Can, Ahmet Ozan (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Çalıştay sanal gerçeklik (VR) cihazlarıyla deneyimlenen haber içeriklerinde hangi tür yaratıcı fonksiyonlar üretilebileceği üzerine yapılmıştır. Katılımcılardan içerikten bağımsız olarak, VR ile haber deneyimleyen okuyucular için, yeni etkileşim fonksiyonları (yorum yapma, yorum okuma, paylaşma, vb.) tasarlamaları istenmiştir. Bütün dünya VR tüketime geçerken, oyun dışı sektörlerden biri olan habercilik alanını deneyimleme şansı bulan katılımcılar, kullanıcı deneyimi araştırma yöntemlerini, dijital ürün tas...
Endüstri Ürünleri Tasarımı Eğitiminde Zaman Temelli Görsel Anlatımın Algısal Etkileri
Özgen Koçyıldırım, Dalsu; Coşkun, Aykut; Bakırlıoğlu, Yekta (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Zaman temelli anlatımlar (hareket aracılığıyla zaman sürecinde değişimi görünür kılan anlatımlar), izleyicinin dikkatini çekmek ve etkin bir iletişim sağlamak için, başta reklamlarda olmak üzere farklı sektör ve ortamlarda, artan bir yaygınlıkta kullanılmaktadırlar. Bu anlatımların etkin olmalarının başlıca nedenleri hareket unsurunun evrimsel olarak algısal üstünlük sağlaması ve hikaye kullanımının insan iletişiminde temel bir unsur olmasıdır. Film ve animasyon gibi zaman temelli görsel anlatımlar, sağladı...
Çalıştay 7. Ürün Tasarım Sürecinde Arka Plan
Curaoğlu, Füsun (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Endüstriyel tasarım eğitiminde proje dersleri ve proje jürilerinde öğrencilere yöneltilen eleştirilerin yoğunlaştığı öncelikli başlıklardan bir tanesi de ürün-arka plan ilişkisinin sorgulanmaması ve kurgulanmayan bu gerçekliğin yarattığı sorunlar üzerinedir. Bu kapsamda yürütülen araştırmada, öğrencinin problem tespiti ve çözümü için geliştirdiği proje sunumlarında ürünün arka planının bileşenlerine dair, ürün-kullanıcı ilişkisinin yer almakta olduğu, ancak aynı sunumda ürünün diğer bileşenlerle ilişkilerin...
Citation Formats
Ü. Bayırlı and Z. D. Yanpar, “Karşıt Hisler Aracılığı ile Ürün Tasarımı,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2018, p. 663, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2018.