Patočka ve Deleuze Felsefesinde Asubjektif ve Kişisel Olmayan

Download
2022-06-01
Deleuze’ün kişisel olmayan ve asubjektif (ilk anlamıyla, göreceli olmayan) felsefesi onun anti-fenomolojik olduğu iddiasına yol açan nedenlerden biridir. Ancak, Patočka tarafından tartışıldığı gibi; fenomoloji, zaten, asubjektiftir. Bu durum Deleuze tarafından geliştirilen deneyleme (yaşantılama) felsefesinin asubjektif bir fenomenoloji olabileceği ihtimalini yeniden değerlendirmenin yolunu açar. Burada karşımıza çıkan; Patočka’nın kişisel deneylemesinden (yaşantılamasından) Deleuze’ün kişisel-olmayan deneyleme yoluyla farklılaştığıdır. Bu noktada; kişisel-olmayan, asubjektif bir fenomenolojinin Deleuze’ün çalışmalarında yer bulup bulmadığını merak etmekteyiz. Bu amaçla öncelikle Patočka’nın Husserl’e karşı geliştirdiği ve fenomenolojiyi “egosal-subjektiften uzaklaştırmanın” sebeplerini araştırmaktayız. Özet olarak; Patočka, öznelliğin verili bir fenomen olmadığını ve fenomolojinin asıl derdinin de bu olmadığını ileri sürer. Böyle bir dolaysız deneyleme (yaşantılama) araştırması aşkınsal öznellik yerine dünyamıza uyguladığımız bir “delme kuvvetini”, (Patočka’nın deyimiyle) bir thrust’ı açığa çıkarır. Benzer biçimde Deleuze’ün deneyleme (yaşantılama) felsefesi de böyle bir self-dışı hareketi, Ferlinghetti’nin “dördüncü tekil şahıs” kavramına olan atfı yoluyla gördüğümüz bu hareketi, araştırır. Hatta Deleuze’ün Peircie’çı “Sıfırıncılık” kavramı da buna delil teşkil eder. Patočka’dan farklı olarak; Deleuze’de, kişi-lik deneyimin temeline konumlandırılmaz, onun çalışmalarında kişisel-olmayan bir deneycilik, paneksperiantalizm vardır.
THE JOURNAL OF THE FACULTY OF LANGUAGES AND HISTORY-GEOGRAPHY OF ANKARA UNIVERSITY

Suggestions

Edmund Burke’de Yüce ve Jouissance, Lacancı bir okuma
Birlik, Nurten (Akdeniz University; 2018-05-18)
Burke’çü anlamda yüce, şiir kişisinin, doğada gördüğü tekil nesnelere odaklanıp bu nesnelerin arkasında yatan bütüncül metafizik yapının izlerini görebilme ya da doğada görülen nesneler aracılığıyla aşkınlığı deneyimleme çabası olarak tanımlanabilir. Bu deneyim aynı zamanda modernitede, ampirizm ve pozitivizm ile birlikte ortaya çıkan insan ve doğa kategorilerini epistemolojik bağlamda sorunsallaştırır çünkü ikisi arasında oluşmuş kopukluğu gidermeye hizmet eder. Bu bildiri odak noktası ...
The death of the author in the streetscape of Ankara: A Barthesian intervention into critical toponymy
Düzgün, Doğuş; Alpan, Başak Zeynep; Department of Political Science and Public Administration (2020-9)
In this thesis I use the post-structuralist textual theory of Roland Barthes that is known as ‘the death of the author’ in order to explain the politics of street names. Barthes argued that in the literary texts author cannot fix the meaning as it is the readers who produce the meaning. In a similar way, I argue that the streetscape is a polysemous text in which the meaning is produced by readers (everyday users) rather than authors (the political elites that officially determine the street names). Implicat...
Julian Barnes'ın Zamanın Gürültüsü Adlı Romanında Duygulanımsal Bir Gerçeklik Olarak Korku
Öztabak Avcı, Elif (null; 2019-12-02)
Bu çalışmanın amacı Julian Barnes’ın Zamanın Gürültüsü (The Noise of Time)adlı romanını Brian Massumi’nin korkuyu duygulanımsal bir gerçeklik olarak kavramsallaştırdığı afekt kuramı çerçevesinden incelemektir. Massumi’ye göre korku tehditkar geleceğin bugün hissedilen gerçekliğidir. Bir başka deyişle, korku, bugün olaylar düzeyinde bir gerçekliği olmayan şeyin his yoluyla bir varlık kazanmasıdır. Her bir duygulanımın politik bir boyut taşıdığının altını çizen Massumi, “The Future Birth of Affective Fact” ad...
The value of sociability in Rousseau, Hegel, and Nietzsche
Karatekeli, Emre; Turan, Şeref Halil; Department of Philosophy (2021-5)
This thesis investigates the political philosophies of Rousseau, Hegel, and Nietzsche, as regards the relation between sociability and freedom. Firstly, I argue that Rousseau’s fundamental view undergoes a drastic shift in that while in the Second Discourse he regards the human being as essentially individualistic, in the Social Contract he dismisses egoism and argues for the establishment of sociability in the name of general will to materialise human freedom. Secondly, I discuss how Hegel proves the neces...
Lacanyen bakış açısından pervert yapı kavramı ve terapötik öneriler
Bulut Gökdemir, Burcu Pınar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2017-3-1)
Perversiyon, literatürde genellikle “suç teşkil eden eylemlerde” bulunma biçiminde anlaşılan bir kavramdır; fakat Lacan bu kavramı, nevroz ve psikoza ek olarak üçüncü bir klinik yapı olarak tanımlamaktadır. Lacan tarafından öne sürülen üç klinik yapının anlaşılması ve birbirlerinden ayrıştığı noktaların ele alınması önemlidir, çünkü bu yapılar belirli semptomlar temel alınarak yalnızca betimleyici teşhisler sunmanın ötesinde, bir tedavi modeli de sağlamaktadırlar. Perversiyonda özne, anneden ayrışmasına zem...
Citation Formats
C. M. Shores, “Patočka ve Deleuze Felsefesinde Asubjektif ve Kişisel Olmayan,” THE JOURNAL OF THE FACULTY OF LANGUAGES AND HISTORY-GEOGRAPHY OF ANKARA UNIVERSITY, vol. 62, no. 1, pp. 52–85, 2022, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/98514.