Çok Modaliteli Iletisimde Bilissel Süreçlerin Incelenmesi.

2014-12-31
Bu çalismanin amaci, diyagramlarin ve dogal dilin es zamanli olarak üretilmesi ve yorumlanmasinin bilissel bilimler çerçevesindeki incelemesidir. Arastirma temel olarak teorik çerçevelerin çok modaliteli iletisimi analiz edebilecek düzeyde gelistirilmesini ve teorik çerçevedeki varsayimlarin deneysel arastirmalarla sinanmasini içermektedir. Bunun yaninda çok modaliteli derlemler (Ing. corpus) olusturulmasi için veri toplanacak ve bu veriler isaretlenerek (Ing. annotation) modaliteler arasindaki liskiler incelenecektir.

Suggestions

Türkçe Söylem Bankasi Yari Otomatik Yazilim Gelistirme
Zeyrek Bozşahin, Deniz; Acar, Ahmet Faruk(2013-12-31)
Türk Söylem Bankasi (TÜBITAK proje kisaltmasiyla ODTÜ-MEDID), 2007-2010 (uzatma tarihiyle 2011) arasinda TÜBITAK'dan destek alinarak gerçeklestirilmis bir projedir (bkz: www.tdb.ii.metu.edu.tr). Projede, bir baska TÜBITAK Projesi destegiyle Enformatik Enstitüsünde gerçeklestirilmis olan ODTÜ-Türkçe Derlem'in (Say ve dig. 2002) 500.000-sözcüklük bölümünde baglaç isaretlemesi gerçeklestirilmistir. Bu projede, Türkçe Söylem Bankasi'nda isaretlemeleri zenginlestirmek ve yenilerini gerçeklestirmek için (yari) ot...
Türkçe İkinci Dil Konuşucularında Biçimbilimsel İşlemleme
Kırkıcı, Bilal; Gacan Ertuğrul, Pınar(2016-12-31)
Bu projeyle, Türkçe D2 konuşucularında biçimbilimsel yapıların zihinsel işlemleme örüntüleri incelenecektir. Türkçe biçimbilimsel açıdan çok zengin olsa da, bu konuda gerçekleştirilmiş çalışma sayısı son derece az ve yetersizdir. Mevcut proje özellikle türetimsel biçimbilime odaklanarak ilgili alanyazına önemli katkılar sunabilecektir.
Türkçede seçenek sorularının sözdizimi ve anlambilimi
Gracanın Yüksek, Martına(2016-12-31)
Önerilen bu çalışma, Türkçede seçenek sorularının sözdizimi ve anlambilimi üzerine yapılmış kuramsal bir çalışmadır. Seçenek soruları, konuşmada kendisine hitap edilen kişiye bir takım seçenekler sunan ve ondan, bu seçeneklerden birisini seçmesini isteyen sorulardır. Türkçede bu tip sorularda, seçeneklerden her biri genellikle evet/hayır sorularında soru eki olarak kullanılan –mI eki ile yüklenir. Seçenekler tercihe göre “yoksa” kelimesiyle de bağlanabilirler. Evet/hayır sorularının yalın bir örneği (1)’de,...
Türkçe’nin Işlemlenmesi Sırasında Türkiye ve Almanya’daki Konuşuculardaki Beyin Tepkilerinin Olaya Ilişkin Potansiyeller Tekniği kullanarak Karşılaştırılması.
Cedden, Gülay; Stutterheim, Chirsitiane von(2017-12-31)
Literatürde, dillerin beyinde işlemlenmesi sırasında tanımlanmış standart potansiyellerin oluşabildiği ile yaygın bir görüş vardır. Ancak Avrupa dilleri dışında farklı dil tipolojisine sahip diller ile ilgili henüz çok fazla araştırma olmadığı için, Avrupa dillerinin işlemlenmesi sırasında oluşan potansiyellerin tanımı standart olarak kabul ediliyordu. Türkçe’nin dil tipolojisi ile benzerlik göstern Fince ve Korece ile ilgili de bir iki araştırma bulunmaktadır. Dolayısıyla, bu tür dillerin araştırılması, ul...
Sözdizim-edimbilim arabirimde sözdizim edinimi: Türkçe-İngilizce, Türkçe-Almanca ve Türkçe-Rusça iki dilli çocukların Türkçe sözdizim edinimi
Sağın Şimşek, Sultan Çiğdem(2018-12-31)
Bu projenin amacı Türkçe-İngilizce, Türkçe-Almanca ve Türkçe-Rusça iki dilli çocukların, Türkçe sözdizim yapısını edinimini karşılaştırmalı olarak araştırmaktır. Çalışmada İngiltere, Almanya ve Rusya’da doğan ve Türkçeyi miras dil (heritage language) olarak edinen iki dilli çocuklardan toplanacak veriler incelenerek, Türkçe tek dilli çocuklarda görüldüğü gibi hem temel Özne-Nesne-Eylem sıralamasını hem de Türkçenin esnek sözdizim yapısına uygun olarak diğer sıralamaları kullanıp kullanmadıkları araştırılaca...
Citation Formats
C. Acartürk, “Çok Modaliteli Iletisimde Bilissel Süreçlerin Incelenmesi.,” 2014. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/61867.