Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Üç Boyutlu Markaların Tasarım ve Fikri Mülkiyet Biyografileri: Tasarım, Mimarlık ve Teknoloji İkonlarıı
Download
Utak 2018 587-608.pdf
Date
2018
Author
Oğuz, Ezgi
Korkut, Fatma
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
200
views
80
downloads
Cite This
Üç boyutlu markalar, marka ve tasarım arasındaki sınır hattında yer alır. Mercedes-Benz marka araçların üç köşeli yıldız amblemi, Toblerone çikolatasının üçgen prizma şekli, Clipper çakmağının yuvarlatılmış gövde şekli ve Coca-Cola şişesinin kapanan etek şeklindeki hatları, ticari başarıya ulaşmış ikonik tasarımlarıyla üç boyutlu markaların ilk akla gelen örnekleri arasındadır. Üç boyutlu markalar, marka hukukunda gelişen bir alan olmasına ve dikkate değer ekonomik etkisine rağmen, fikri mülkiyet ve tasarım alanyazınında yeterince incelenmemiştir. Bu çalışmanın amacı, üç boyutlu markaların tasarım ve fikri mülkiyet biyografilerini araştırarak, üç boyutlu marka koruması ile diğer koruma yolları arasındaki stratejik ve kronolojik ilişkiyi incelemektir. Fikri mülkiyet veri tabanları ve alanyazın taramasına dayanan bu çalışma, üç boyutlu marka olarak korunan üç boyutlu şekilleri, tasarım tarihi ve fikri mülkiyet koruması tarihi eksenlerinde inceleyerek yeniden kavramsallaştırır ve üç ana grup altında sınıfandırır. Birinci grupta, üç boyutlu marka olarak korunan tasarım ikonları yer almaktadır; bunlar genellikle uzun bir tasarım geçmişine sahiplerdir ve farklı türlerde fikri mülkiyet korumasına konu olurlar; bu gruba örnek olarak Coca-Cola şişesinin ve Crocs terliğinin şekli verilebilir. İkinci grupta, üç boyutlu marka olarak korunan mimarlık ikonları yer alır; bu gruba örnek olarak San Francisco’daki Transamerica Pyramid binasının ve New York’taki Chrysler binasının şekli verilebilir. Üçüncü grupta, üç boyutlu marka olarak korunan, yıkıcı yenileşim içeren teknoloji ikonları yer alır; bu gruba örnek olarak iPhone akıllı telefonun üç boyutlu şekli ve iPod taşınabilir medya çaların şekli verilebilir. Tasarım tarihinin fikri mülkiyet tarihi ile kesiştiği alandan beslenen bu çalışma, üç boyutlu şekillerin fikri mülkiyet koruma stratejilerinin uzun erimli planlanmasında ve yeni koruma stratejilerinin geliştirilmesinde umut vadeder.
Subject Keywords
Üç boyutlu markalar
,
Fikri mülkiyet koruması tarihi
,
Tasarım tarihi
,
İkonik tasarımlar
,
Teknoloji ikonları
URI
https://hdl.handle.net/11511/81475
https://utak.metu.edu.tr/utak-2018
Conference Name
UTAK Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı
Collections
Department of Industrial Design, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Üç boyutlu marka olarak korunan ikonik mobilya tasarımları
Oğuz, Ezgi; Korkut, Fatma (null; 2018-12-28)
Mobilya tasarımları, fikir ve sanat eserleri sahiplerinin hakları, patent, tasarım, marka ve haksız rekabet gibi birçok fikri mülkiyet koruma türüne konu olurlar. Üç boyutlu marka koruması, marka hukukunda gelişen bir alan olmasına ve dikkate değer ekonomik etkisine rağmen fikri mülkiyet ve tasarım alanyazınında yeterince irdelenmemiştir. Bu çalışmanın amacı, üç boyutlu marka olarak korunan mobilya tasarımlarının tasarım ve fikri mülkiyet biyografilerini araştırarak üç boyutlu marka koruması ile diğer ...
Üç boyutlu sanal dünyalar: eğitimciler için yol haritası
Tokel, Saniye Tuğba; Gül, Abdülmenaf (null; 2013-01-25)
Dünya çapında, üç boyutlu sanal dünya platformlarının kullanımı her geçen gün artmaktadır. Internet üzerinden çok kullanıcılı bir ortamda üç-boyutlu etkileşimin mümkün olduğu bu platformlar öğrenme-öğretme sürecine birçok fayda sağlamaktadır. Eğitimciler, araştırma ve geliştirmeye büyük miktarda zaman ve mali yatırım yaparak bu ortamların sunduğu imkânlardan yararlanmaya çalışmaktadır. Bu sunumun amacı, ülkemizde bu ortamları eğitim amaçlı kullanmak isteyen eğitimcilere bilgi vermek ve tasarım prensiplerini...
Üç boyutlu plastisite hasar malzeme modellerinin sayısal entegrasyonu
Sarıtaş, Afşin (2006-06-26)
In this paper, the numerical integration of a class of plastic-damage material models is presented. The nonlinear evolution equations of the material are solved through Newton-Raphson method with a sub-stepping strategy. The algorithmic consistent tangent matrix is formulated both in terms of the stress components in terms of the principal stress and strain components then transformed to the general reference system. In order to account for the plane stress conditions, the stre...
Teknoloji ve Tasarım Eğitiminin Önemi: Biyobenzetim Örneği
Öngün, Celal (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Bu çalışmada ortaokullarda okutulan teknoloji ve tasarım dersinde, temel tasarım etkinliklerinin birey ve toplum için önemi üzerinde durulmuştur. Teknoloji ve tasarım eğitiminin önemi, özel bir biyobenzetim mimari örneği olan tarihi Aşıklı Höyük petek evlerinden yola çıkılarak somutlaştırılmaya çalışılmıştır. Temel tasarımda kullanılan iki ve üç boyutlu şekillerin biyobenzetim mimari ile ilişkisi incelenmiştir. Öğrencilerin temel tasarım konusunu kavramaları, pekiştirmeleri ve tasarımda estetik görünen ögel...
Yaratıcı Tasarım Uygulamalarında Bir Atölye Çalışması: Tasarım İşbirliğinin Bileşenleri ve Küresel Bir Soruna Tasarımın Yaklaşımı
Tezel, Elçin (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Gelişen ekonomik, sosyal ve çevresel koşullar, tasarım disiplinlerinin iş birlikçi yaklaşımları kullanmalarını zorunlu kılmaktadır. İş birlikçi yöntemler, tasarlama sürecine farklı katkıları bulunabilecek katılımcıların eşdeğer şartlarda sürece ve son ürüne katkı sağlamasını hedefemektedir. İş birlikçi yöntemlerin artan önemine karşılık, tasarımcıların diğer yetenek grupları ile çalışma yöntemlerine ait bilgi sınırlıdır. Bu çalışmada, tasarımın küresel ölçekte sorunların çözümünü tetikleyebilecek farkındalı...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
E. Oğuz and F. Korkut, “Üç Boyutlu Markaların Tasarım ve Fikri Mülkiyet Biyografileri: Tasarım, Mimarlık ve Teknoloji İkonlarıı,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2018, p. 587, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/81475.