Çevre çizimlerinde sürdürebilir kalkınma izleri: ‘resmim eskiden var olan doğayı yok etmemizi ve günümüzdeki kentleşmeyi anlatıyor’

2016-09-30
Güler, Fulden
Özdemir, Mine
Aşınmaz, Ayşegül
Öztekin, Ceren
Çevre benim için hiç bir şey demek. Her yere ev yapıldığı için çevre diye bir şey kalmadı Çalışmada, ilköğretim öğrencilerinin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınmanın (SK) çevreselsosyal-ekonomik bileşenleri ve bileşenlerin etkileşimi hakkındaki bilgi ve farkındalık düzeyi çizim yoluyla incelenecektir. İki aşamada yürütülmesi planlanan çalışmanın ilk aşamasında öğrencilerin kendi çevre çizimlerinde SK bileşenlere ne derece vurgu yapabilecekleri irdelenmiştir. İkinci aşamada ise SK’nın bileşenlerine özgü hazır resimler ile sürdürülebilirlik bilinci ölçeği kullanılarak SK bütüncül bir yaklaşımla araştırılacaktır. İlk bulgular, yaş/eğitim farkına rağmen, çizimlerdeki temaların benzer olduğunu göstermiştir. Çizimlerde SK’nın bileşenlerine dair ipuçlarına rastlansa da bileşenlerin etkileşimine yönelik bir veriye ulaşılamamıştır. Öğrenciler ‘kentleşme’ ve ‘endüstrileşme’ ile sonuçlarına ve tarım-üretim temalarına, öğretmen adayları ise eşitlik, sosyal adalet, yoksulluk, özgürlük ve cinsiyet temalarına odaklanmıştır. Bir aday çevreyi ‘zarar vermeyecek şekilde doğadan yararlanmak olarak’ tanımlarken, bir öğrenci ‘gelecek nesillere değerli bir miras bırakmak istiyorsak çevreyi korumamız lazım ki gelecek nesiller rahat bir yaşam geçirsin’ ifadesini kullanmıştır. Çizimlerde ormansızlaşma, düzensiz şehirleşme, yaşam alanlarının kısıtlanması, küresel ısınma, su/hava kirliliği gibi yerel/küresel çevre sorunlarına da değinilmiştir. SK’nın çevresel, az da olsa sosyal ve ekonomik bileşenlerine yönelik izlere rastlanması umut verici olsa da, sonuçlar katılımcıların henüz SK kavramını içselleştiremediğini ve sistematik düşünce düzeylerinin düşük olduğunun bir göstergesi olarak yorumlanabilir.
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016

Suggestions

Çevre Dostu Davranışların Belirleyici Faktörlerinin İncelenmesi: Zamansal Karamsarlık-Mekansal İyimserlik Nyargıları Ve Kontrol Odağı
Öztekin, Ceren(2013-12-31)
Türkiye diğer gelişmekte olan ülkeler gibi sanayisi büyümekte olan bir ülkedir. Bu durum gelecek yıllarda Türkiye’nin çevre problemleri ile karşılaşma riskinin artacağını işaret etmektedir. Çevre problemleri ile başetmenin yollarından en önemlisi çevre dostu davranış kazandırmaktır. Bu çalışmanın amacı Türkiye gibi gelişmekte olan bir ülkede fen öğretmen adaylarının çevre dostu davranışlarını incelemek ve bu davranışın oluşmasına imkan veren belirleyici faktörler tespit etmektir. Bu amaca ulaşmak fen bilgis...
Beliefs about integration of environmental education into the early years: scale development
Güner Alpaslan, Zişan; Olgan, Refika; Çakıroğlu, Jale (2017-01-01)
Bu çalışmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının çevre eğitiminin okul öncesi eğitime entegre edilmesine yönelik inançlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Öğretmen Adaylarının Çevre Eğitiminin Okul Öncesi Eğitimle Bütünleştirilmesine Yönelik İnançları ölçeğinin 332 okul öncesi öğretmen adayının katılımıyla pilot çalışması yapılmış ve 18 maddeden oluşan bu ölçek üç faktörden oluşmuştur: GelişimÖğrenme (?=.87), Çevresel sonuçlar (?=.92) ve Öğrenme ortamı (?=.74). Daha ...
Türkiye de Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi nde Yapılan Çalışmaların Bölgelere Değişkenlere ve Örneklem Gruplarına Göre İçerik Analizi
Demirci, Sinem; Cengizoğlu, Seçil (null; 2016-09-30)
Erken çocukluk dönemindeki tecrübeler, beyin gelişiminde önemli bir yer tutmaktadır. Dolayısıyla, bilimle erken yaşta tanışma, çocukların beyin gelişimini ve bilime olan ilgisini etkilemektedir. Bu sebeple, okul öncesi dönemde hazırlanmış iyi bir fen eğitimi, hem çocukların gelecekteki akademik başarısı hem de toplumların bilimsel okur-yazar bireylere sahip olması açısından önemlidir. Mevcut çalışmanın amacı, ulusal alanyazınında okul öncesi dönemde fen eğitimi kapsamında yayınlanmış çalışmaları incelemek v...
Sürdürülebilir Kalkınma Eğitimine yönelik İnançlar Ölçek Geliştirme Çalışması
Sağdıç, Ali; Şahin, Elvan (2015-01-01)
İnsanların doğa, ekonomi ve toplumla olan ilişkilerinin sürdürülebilir olması, eski yıllara oranla çok daha fazla önem kazanmaktadır. Bunun bir sonucu olarak, öğrencileri sürdürülebilir kalkınma bilinci ile yetiştirmek hedeflenmektedir. Bu hedefe ulaşmak için de öğretmenlere önemli roller düşmektedir. Bu çalışmada ilköğretim öğretmenlerinin sürdürülebilir kalkınma eğitimine yönelik inançlarına dair ölçek geliştirme amaçlanmıştır. Çalışma iki aşamadan oluşmuştur. Birinci aşamaya 211 öğretmen adayı katılmış v...
Güneş enerjisi ile hidrojen gazı üretimine yönelik bir biyoreaktörün tasarımı ve geliştirilmesi
Eroğlu, İnci; Aydemir, Adnan; Yücel, Ayşe Meral; Gündüz, Ufuk; Turker, Lemi; Sediroğlu, Vedat; Kaya, Banu(1996)
Bu araştırmada güneş enerjisi ile hidrojen gazı üretilmesi amacı ile üç değişik biyosistcm üzerinde çalışılmıştır. Bu biyosistcmlcr ; Rhodobacter sphaeroides O.U.001 (DSM 6854) ile hidrojen üretimi, Hatobacterium halobium S9 ve E.coti (DSM 1576) ikili sistemilerî ile hidrojen üretimi ve Halobacterium halobium S9 ve indirgeyici elektrot ile elektrokimyasal yöntemle hidrojen üretimidir. Her bir biyosistem için uygun biyorcaktörlcr tasarlanmış ve kurulmuştur. Rhodobacter sphaeroides O.U.001 ile anaerobîk koşul...
Citation Formats
F. Güler, M. Özdemir, A. Aşınmaz, and C. Öztekin, “Çevre çizimlerinde sürdürebilir kalkınma izleri: ‘resmim eskiden var olan doğayı yok etmemizi ve günümüzdeki kentleşmeyi anlatıyor’,” Trabzon, Türkiye, 2016, p. 142, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/87943.