Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Ikea-Hack’lerin Mekân Ve Ürün Kategorilerine Göre İncelenmesi
Download
UTAK2020.3.OTURUM.S105-118.pdf
Date
2020
Author
Berktaş, Sena
Oraklıbel, Renk Dimli
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
394
views
331
downloads
Cite This
Bu çalışmada IKEA-hack’ler “ikeahackers.net” internet sitesi üzerinden mekân ve ürün katego rilerine göre incelenmektedir. IKEA-hack, IKEA ürünleri üzerinde değişiklikler yapmak olarak tanımlanmaktadır. Bu eylemi gerçekleştiren ise IKEA-hacker olarak tanımlanmaktadır. IKEA hacker’lerin, IKEA ürünlerini kendi ihtiyaçları ve istekleri doğrultusunda görsel veya işlevsel olarak farklılaştırarak kullandıkları görülmektedir. IKEA-hack eylem olarak ele alındığında kişilerin kendi yaptıkları ürünü kullanmalarıyla tüketen-üreten (prosumption) bir eylemdir. Bu sınıfın altında kendilerini ve ihtiyaçlarını ifade ederek yine kendileri bir ürün ortaya koyduk ları için de Kendin-Yap (Do-It-Yourself) hareketinin içinde yer alır. Literatürde, tüketen-üreten eylemler, Kendin-Yap pratiği ve bunların sonuçlarına dair oldukça fazla sayıda çalışma vardır. Aynı zamanda, bu pratikleri sürdüren kişilerin motivasyonlarına ilişkin bilgilere de rastlan maktadır. Çalışma kapsamında IKEA-hack’ler incelenirken, IKEA-hack pratiği yoluyla kişile rin ihtiyaçlarını gidermek için gerçekleştirdikleri benzer eylemler ile arasındaki ortak noktalar hack’lerin değerlendirilmesinde faydalı olmuştur. Bu bağlamda, IKEA-hack ve Kendin-Yap uygulamalarında paralel amaçlar görülmekle beraber IKEA-hack uygulamalarında dar bir alan dan maksimum fayda sağlamanın ayrıca bir motivasyon kaynağı olduğu not edilmiştir. Web sitesindeki pratikler üzerinden yapılan nicel analiz sonucundaki mekân değerlendirmesinde, yatak odasının en fazla, yemek odasının ise en az hack yapılan alanlar olduğu görülmüştür. Ürün kategorilerindeki değerlendirmelerde ise aydınlatma ve TV-dolap sistemlerinde yapılan çalışmaların öne çıktığı görülmüştür; tekstil alanında ise diğerlerine göre daha az çalışma yer almıştır. IKEA-hacker’lerin motivasyonları dikkate alındığında piyasadaki ürünlerin pahalı ol ması veya istedikleri ürünün piyasada mevcut olmaması ve mevcut ürünlerin yaşam alanlarına uymayıp ihtiyacını karşılamaması gibi nedenlerin önemli olduğu görülmektedir. Ancak, bu ve benzeri ihtiyaçlardan bağımsız olarak ev tekstili, dekorasyon gibi bazı bölümlerdeki hack’lerin daha ziyade hobi niteliğinde olduğu görülmüştür. Araştırmanın örneklemi web sitesine 2006- 2018 yılları arasında yüklenen hack’ler arasından seçilmiştir ve 378 adet hack incelenmiştir. Bir grafik oluşturarak sayısal veriler ortaya konmuştur. Değerlendirmede “ikeahackers.net”teki örneklere sıkça yer verilmiştir. Çalışma sonrası bir grup IKEA-hacker ile online olarak ya pılan görüşmeler değerlendirmede yardımcı olmuştur. Çalışma bulgularını değerlendirirken IKEA’nın stratejisi ve hitap ettiği kitle de göz önünde bulundur.
Subject Keywords
IKEA-Hack
,
Kendin-Yap (DIY)
,
Mekân ve Ürün Kategorileri
,
Uyarlama
,
Kişiselleştirme
URI
https://utak.metu.edu.tr/utak-2020/
https://hdl.handle.net/11511/97747
Conference Name
UTAK Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı
Collections
Department of Industrial Design, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Viyana Müzeler Avlusu: Serbest Zaman Bedenleri ve Kamusal Mekan
Basa, İnci (2017-01-01)
Bu yazı Avrupa’nın en canlı kültürel kamusal mekânlarından biri olarak kabul edilen tarihi ve çağdaş kentsel dokuların buluştuğu Viyana Müzeler Avlusu’na odaklanmaktadır. Yazıda, Henri Lefebvre’in felsefi bağlamda irdelediği mekân ve beden iç içeliği kuramsal bir çerçeve olarak benimsenmekte ve odaklanılan Viyana Müzeler Avlusu bu önermenin doğruluğunu anlamaya yönelik bir zemin oluşturmaktadır. Kamusal mekân ve kamusal beden iç içeliği hem avlunun tarihsel ve tektonik çok katmanlılığı hem de kentsel kültür...
İngilizce aday öğretmenlerinin bakış açısıyla fiziksel öğrenme ortamlarının karşılaştırılması
Eret , Esra; Ok, Ahmet (2009-01-01)
Bu çalışmanın amacı, Ankara’daki devlet üniversitelerinin İngilizce öğretmenliği bölümlerinin fiziksel öğrenme ortamına ilişkin her bir üniversitedeki dördüncü sınıf öğrencilerinin bakış açılarını karşılaştırmaktır. Betimsel olan bu çalışmanın örneklemini Ankara’daki devlet üniversitelerinin İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan dördüncü sınıf öğrencilerinin tamamı oluşturmaktadır. Araştırmada Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nden toplam 278 dördüncü sınıf öğretme...
İhracat ile ekonomik büyüme arasındaki nedensellik: Türkiye üzerine ekonometrik bir analiz
Yapraklı, Sevda (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2007-6-1)
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de ihracat ile ekonomik büyüme arasındaki nedenselliği incelemektir. Bu amaçla 1970-2005 dönemi için, toplam ve ana sektörlere (tarım, madencilik ve sanayi) göre ihracat ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiler, eş-bütünleşme ve hata düzeltme-geliştirilmiş Granger nedensellik test teknikleri kullanılarak ekonometrik açıdan incelenmektedir. Analiz sonuçları, Türkiye’de toplam ve sanayi ihracatından ekonomik büyümeye doğru pozitif ve tek yönlü nedensellik bulunduğunu ortaya koymak...
How english language instructors coped with the onset of the pandemic and remote language teaching: a case study
Erkan, Gökçe; Balbay, Seher (2021-01-01)
This paper reports on the emergency remote education period of the instructors at the School of Foreign Languages of a Turkish state university. The university the study was conducted in, along with all other higher education institutions in Turkey, switched to online education with the sudden spread of the COVID 19 pandemic. To evaluate how the instructors dealt with this sudden transition, 110 participants teaching at the School of Foreign Languages completed an online survey at the end of the emergency r...
Yükseköğretimde analitik düşünme becerileri
Çakır, Nur (2016-01-01)
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin analitik düşünme beceri düzeylerini ve bu becerilerin akademik başarıya göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Ayrıca araştırma kapsamında öğrencilerin ve öğretim elemanlarının bu becerilerin gelişimine ve bu gelişimi etkileyen etmenlere ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemi işe koşulmuştur. Çalışma grubunu 79 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirile...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. Berktaş and R. D. Oraklıbel, “Ikea-Hack’lerin Mekân Ve Ürün Kategorilerine Göre İncelenmesi,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2020, p. 105, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2020/.