Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Ürün Tasarımı Stüdyo Eğitimi: Kuşak Teorileri Ve Değişim Üzerine Bir Araştırma
Download
UTAK2020.5.OTURUM.S319-335.pdf
Date
2020
Author
Ercömert, Çisem
Güneş, Serkan
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
168
views
126
downloads
Cite This
Kuşak kavramı; ortak bir doğum tarihi aralığını paylaşan, buna bağlı olarak aynı tarihsel, sosyal ve kültürel olaylardan etkilenen, bu sayede ortak deneyimler ile benzer düşünce ve davranış biçimlerine, benzer değer yargıları ve tutumlara sahip olan bireylerden oluşan bir grubu tanım lamaktadır. Günümüzde sessiz kuşak, bebek patlaması kuşağı, X, Y ve Z kuşakları olmak üzere beş farklı kuşaktan bahsetmek mümkündür ve her bir kuşak iş, aile ve eğitim ile ilgili konularda farklı eğilimler göstermektedir. Değişen yaşam koşulları, kültür, sosyal çevre ve teknolojinin, tasarımı gerçekleştirecek bireyin niteliklerini değiştirmesinin yanında tasarımın doğası gereği sosyal yapıyla olan ilişkisi göz önüne alındığında kuşak farklılıklarından kaynaklanan deği şimin tasarım eylemine yaklaşımda farklılıklar yaratacağı ve tasarım pratiğinin bir yansıması olarak tasarım eğitiminin de bu farklılıktan etkileneceği düşünülmektedir. Usta-çırak ilişkisine dayalı eğitim yapısı nedeniyle tasarım eğitiminde öğretim elemanları ile öğrenci arasındaki etkileşim oldukça fazladır. Özellikle stüdyo derslerinde etkileşim sıklığının artması kuşak fark lılıklarının belirgin bir şekilde kendini göstermesine neden olmaktadır. Bunun yanında bölüm lerin insan kaynağının demografik özelliklerinin değişmesi farklı kuşaktan bireylerin birlikte çalışmasını ve farklı kuşaktan öğrenciler ile temas halinde olmasını beraberinde getirmektedir. Öyleyse farklı kuşak, öğrencilerin ve öğretim elemanlarının farklı kuşak kimlikleri, tasarım eğitiminde stüdyo derslerinde farklılık yaratmakta mıdır? Stüdyo derslerinde öğrenci-öğretim üyesi etkileşimi kuşak farklılıklarından nasıl etkilenmektedir? Bu soruları cevaplamak için bu çalışma ile endüstriyel tasarım eğitiminin çekirdeğini oluşturan stüdyo derslerinin değişiminin kuşak teorileri kapsamında incelenmesi ve gelecek kuşaklar için eğitimin şekillendirilmesine farklı bir bakış açısı sunulması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda kuşak farklılıklarını anlamak için farklı kuşaktan 24 öğretim elemanı ile görüşmeler gerçekleştirilmiş ve veriler kuşak literatürü ile karşılaştırılmıştır. Çalışmanın bulguları hem öğretim üyelerinin hem de öğrencilerin kuşaklarının değişimine bağlı olarak stüdyo derslerinde kuşakların karakteristik özelliklerine paralel değişimler yaşandığını göstermiştir. Ayrıca hem tasarım pratiğinde hem de öğrenci profilinde meydana gelen değişimleri desteklemeye açık bir eğitim yapısı oluşturula bilmenin önemini ortaya koymuştur.
Subject Keywords
Jenerasyon teorisi
,
Kuşak farklılıkları
,
Tasarım eğitimi
URI
https://utak.metu.edu.tr/utak-2020/
https://hdl.handle.net/11511/97812
Conference Name
UTAK Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı
Collections
Department of Industrial Design, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Ürün Tasarımı Eğitiminde Kuram ve Uygulamanın Kesişmesi: Anlambilimsel Bir Deneme
Bağlı, Hümanur (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Bu çalışma, İstanbul Teknik Üniversitesi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’nde 2005 yılından beri yürütülmekte olan Ürün Tasarımında Kültür ve İletişim isimli lisans dersi kapsamında yapılan bir dizi projenin sürecini ve bu sürecin sonuçlarının paylaşılmasını hedeflemektedir. Söz konusu dersin ilk kısmı temel iletişim teorilerinden, göstergebilim kavramlarına ve bunlar üzerinden uygulaması yapılan reklam analizi çalışmalarına dayalıdır. İkinci kısım ise ürünün kültürel anlamlarına ilişkin temel okumaları e...
Fictionation idea generation tool for product design education utilizing what-if scenarios of design fiction: a mixed method study
Bayırlı, Ümit; Börekçi, Naz Ayşe Güzide Z.; Department of Industrial Design (2020-9)
Design process is an iterative activity that embodies research and planning, idea generation, evaluation and refinement, and finalization phases. Among these, idea generation is evaluated as having the highest impact on the quality of the final design solution since it is the phase that requires the generation of many (quantity), various (variety) and novel (novelty) ideas that will be further developed and resulted as the final product in the following phases of the design process. For the purpose of ...
Construing product materials: developing senso-attitudinal maps through repertory grid technique
Derviş, Barış; Börekçi, Naz Ayşe Güzide Z.; Department of Industrial Design (2021-1-6)
Designing material and product experiences is a complex process that requires a comprehensive understanding over subjective dimensions such as cultural and psychological backgrounds of the individual, multisensory relations, and product contexts. It is becoming more essential for a designer to understand how materials are perceived. There is a growing need for designers to achieve information sources that represent idiosyncratic data of the user anticipations towards perceived material qualities in particul...
Ürün Tasarımında Sağlarlık Yönetimi ve Sağlarlığın Eleştirel Analizi
Kaygan, Harun; Çelikkaya, Esma Burcu(2016-12-31)
Araştırmanın amacı, örnek ürünlerin vaka çalışmaları üzerinden, tasarlanmış ürünlerde sağlarlığın (affordance) tespitine ve eleştirel analizine imkan veren teorik bir çerçeve geliştirmektir.Aslen çevresel psikoloji alanına ait olan sağlarlık kavramına, tasarım araştırmalarında son dönemde başvurulmakta. Ancak kavramın mevcut yorumlarında ürünün ve kullanım ortamının toplumsal bağlamından kopuk ve olası ya da mevcut politik etkilerinden azade analiz yöntem ve araçları öneriliyor. Aksine, sağlarlık kavramı, t...
Ürün-Kullanıcı Deneyiminde Dokunma Hissinin Teknolojilerle Zenginleştirilmesi
Şener Pedgley, Bahar; Pedgley, Owaın Francıs (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Telekomünikasyon için kimi zaman sesli - veya ekran üzerinden - etkileşim mümkün olma yabilir veya tercih edilmeyebilir. Örneğin, insanlar diğer insanların da etrafta bulunduğu du rumlarda dikkat çekmeyecek şekilde davranmak isteyebilirler; ekranı olan bir ürün aracılığıyla etkileşim kurmak fiziksel olarak mümkün olmayabilir; yüksek sesle konuşmak için uygunsuz bir durum olabilir veya o an için etkili bir yöntem olmayabilir. İşte bu gibi zamanlarda, do kunsal (dokunma hisli) iletişim alternatif bir iletiş...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
Ç. Ercömert and S. Güneş, “Ürün Tasarımı Stüdyo Eğitimi: Kuşak Teorileri Ve Değişim Üzerine Bir Araştırma,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2020, p. 319, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2020/.