Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Döngüsel Davranış Bağlamında Tasarımcı Kimliği: Tasarım Eğitimi Açısından Genel Bir Bakış
Download
UTAK2022_Ayhan_bildiri_s254-278.pdf
Date
2022
Author
Ayhan, Seher Naz
Gelmez, Koray
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
304
views
182
downloads
Cite This
Döngüsel ekonomi sistem değişiklikleri, işbirlikçi ve yenilikçi yaklaşımları gerektiren bir düşüncedir. Bu doğrultuda döngüsel ekonomi ilkelerini benimseyen yeni davranış şekilleri “döngüsel davranış” kavramı olarak karşımıza çıkmaktadır. Literatürde döngüsel davranış üzerine çalışmalar genellikle kullanıcı odaklıdır. Tasarımcı perspektifinden bakıldığında ise daha çok uygulama odaklı tasarım stratejileri ve davranış müdahaleleri üzerine çalışmalar mevcuttur. Tasarımcılar döngüsel sistemlerde önemli katalizörler olarak yer almaktadır. Ancak özellikle tasarım ve tasarım eğitim literatüründe döngüsel davranış bağlamında bilgi ve becerilerini, yetkinliklerini ve dolayısıyla profesyonel kimlik gelişimlerini değerlendiren çalışmalar kısıtlıdır. Bu doğrultuda bu çalışma, bahsedilen bu kavramlar üzerinden bir ön haritalama yapmaktadır. Miller’ın 1990 yılında önerdiği ve daha sonrasında Cruess ve Steinert’ ın 2016 yılında “kimlik” öğesini adapte ettiği öğrenen piramidi modelini tasarım disiplini perspektifinden ele alarak döngüsel davranışlarda tasarımcı kimliğini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu modeldeki seviyelerden referans ile tasarım ve tasarım eğitimi alanında bulunan çalışmalardan literatür araştırması yapmaktadır. Tasarımcılarının genişleyen rollerini ve döngüsel davranışları kimlik öğesi haline getirmek için gereken yeni bilgi, beceri ve yetkinlikleri eğitimdeki çoğulculuk düşüncesi ile ele alarak potansiyel araştırma fırsatlarını tartışmaktadır.
Subject Keywords
Döngüsel davranış
,
Profesyonel kimlik gelişimi
,
Tasarımcı kimliği
,
Tasarım eğitimi
URI
https://utak.metu.edu.tr/utak-2022/
https://hdl.handle.net/11511/98699
Conference Name
UTAK Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı
Collections
Department of Industrial Design, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Döngüsel Ekonomi İçin Tasarım: Lisans Düzeyinde Endüstriyel Tasarım Öğrencileriyle Bir Vaka Çalışması
Sevgül, Özden; Eren, Gizem Hediye; Yavuzcan, H. Güçlü (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Doğrusal ekonomiden farklı olarak, ürünlerin ve hizmetlerin daha çok iç içe olduğu yeni bir paydaş ilişkisi arayışında olan döngüsel/dairesel ekonomi için tasarım yaklaşımının endüstri ürünleri tasarımcının sorumluluklarını doğrudan etkilediği söylenebilir. Son kullanıcı için ta sarlama eğiliminde olan geleneksel tasarım yaklaşımı, ürünün ötesinde bir ilişkiler ağı ve bir sistem tasarlamaya gereksinim duyan döngüsel ekonomi için tasarımda yetersizdir. Bu çalışma ile tasarım eğitiminde ürün odaklı kritik...
Sürdürülebilirlik için ürün tasarımı alanında küçük elektrikli ev aletlerinin ürün ömrünün uzatılmasına yönelik problem alanlarının belirlenmesi
Doğan, Çağla; Ogur, Dilruba(2015-12-31)
Projenin temel amacı, küçük elektrikli ev aletlerinin ürün ömrünün uzatılması kapsamında ürün bakım onarımı konusunda mevcut durumun değerlendirilmesi ve problemli ürün gruplarının belirlenmesidir. Bu amaca ulaşmak için ürün bakım onarımını ve yenilenmesini sağlayan yetkili servislerden ve elektronik atıkları ayrıştıran firmalardan derinlemesine bilgi alınması amaçlanmaktadır. Projenin alt amaç ve süreçleri: • Elektrikli ev aletlerinin elden çıkarılma ve bozulma nedenlerinin anlaşılması ve değerlendirilmesi...
The relationship between religiosity and crime : a case study on university students in Turkey
Güneş, Tacettin; Mutlu, Kayhan; Department of Sociology (2003)
This is a study on social control functions of religion through analyzing the relationship between religiosity and crime. It aims to examine the relationship between religiosity and crime by examining the ءsocial control functions̕ of religion on formal and informal social control mechanisms that constitute main crime prevention factors of societies. As a set of values, religion has a social control function that constitutes a pressure to make members of a religion behave in accordance with the rules of tha...
Esnek ve Uyarlanabilir Pişirme Platformları için Tasarım Önerileri:Sürdürülebilirlik için Açık Tasarım Yaklaşımı Odaklı Bir Eğitim Projesi
Doğan, Çağla (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Bu çalışma, tasarım eğitimine konu olan mutfak pratikleri odaklı, açık tasarım ve sürdürülebilirlik ölçütlerini içeren bir eğitim projesinin planlanma ve yürütülme süreçlerini sunar. Sonbahar 201 döneminde tamamlanan bu eğitim projesi, üçüncü yıl endüstriyel tasarım stüdyo dersinin, iki farklı bölümüne katılan toplam 48 tasarım öğrencisi, bir öğretim üyesi ve yarı zamanlı katkı veren bir eğitim asistanını kapsadı. On iki hafta olarak planlanan proje, temel aşamalarında ve değerlendirme süreçlerinde, öğrenc...
Yaratıcı Tasarım Uygulamalarında Bir Atölye Çalışması: Tasarım İşbirliğinin Bileşenleri ve Küresel Bir Soruna Tasarımın Yaklaşımı
Tezel, Elçin (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Gelişen ekonomik, sosyal ve çevresel koşullar, tasarım disiplinlerinin iş birlikçi yaklaşımları kullanmalarını zorunlu kılmaktadır. İş birlikçi yöntemler, tasarlama sürecine farklı katkıları bulunabilecek katılımcıların eşdeğer şartlarda sürece ve son ürüne katkı sağlamasını hedefemektedir. İş birlikçi yöntemlerin artan önemine karşılık, tasarımcıların diğer yetenek grupları ile çalışma yöntemlerine ait bilgi sınırlıdır. Bu çalışmada, tasarımın küresel ölçekte sorunların çözümünü tetikleyebilecek farkındalı...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. N. Ayhan and K. Gelmez, “Döngüsel Davranış Bağlamında Tasarımcı Kimliği: Tasarım Eğitimi Açısından Genel Bir Bakış,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2022, p. 254, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2022/.