Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
TİROL TİPİ SU ALMA YAPILARINDA İLETİM HATTINA EN AZ KATI MADDE YÖNLENDİRECEK DÜZENLEMELERİN ARAŞTIRILMASI
Download
TVRrek1EVTE.pdf
Date
2017
Author
Göğüş, Mustafa
Göğüş, Mustafa
Köken, Mete
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
255
views
106
downloads
Cite This
Nehirler tarafından taşınan ve Tirol tipi savakların ızgara aralıklarından geçmeye çalışan katımaddeler sadece ızgara aralıklarını tıkayarak sisteme istenilenden daha az su alınmasınaneden olmayıp, aynı zamanda çökeltim havuzlarını da çok kısa sürede doldurarak sisteminuzunca bir süre devre dışı kalmasına sebep olmaktadırlar.Bu çalışmanın amacı iki başlık altında ifade edilebilir: Birincisi, ana kanal içerisinden geçendebinin ve ızgara çubuk ara mesafelerinin fonksiyonu olarak su alma kapasitesi en yüksekolan Tirol tipi savağın eğimini bulmaktır. Literatürde, ızgara eğiminin Tirol tipi su almayapılarının performansına etkisi üzerine yapılmış bazı çalışmalar bulunmaktadır(Yılmaz,2010; Şahiner, 2012). Adı geçen çalışmalarda denenmemiş ızgara eğimleriniaraştırmak üzere; Orta Doğu Teknik Üniversitesi Hidromekanik Laboratuvarında dahaönceden yapılmış olan bir Tirol tipi su alma yapısı modeli üzerinde 2 farklı ızgara eğiminde 3farklı ızgara tipi üzerinde geniş bir debi aralığında bir dizi deney yapılmıştır. Bu deneylerinneticesinde eğimi 22 ? ? ? ? 25? aralığında bulunan ızgaraların, bu çalışma kapsamında testedilen 2 adet ızgara ve Yılmaz( 2010) ve Şahiner (2012) tarafından test edilenler arasında eniyi performansı verdiği görülmüştür. Aynı zamanda, konu ile ilgili önemli boyutsuzparametrelerin birbirleriyle değişimleride grafikler halinde sunulmuştur. , ki bunlar kullanılarakverilen bir ana kanal debisi ve ızgara tipi için gerekli olan ızgara boyu hesaplanabilir.İkincisi ise, en ideal eğime sahip Tirol tipi savağın ? su ve katı madde toplama kanalı? içindeyeni bir düzenleme yaparak, savağın içine giren katı maddeleri çökeltim havuzunagöndermeden tekrar savaktan nehrin mansap kısmına iletebilmektir. Bu durumda, sistemebüyük ölçekli bir çökeltim havuzunun yapılmasına gereksinim olmayacak ve enerji hattınaiçinde katı madde olmayan, sadece kabul edilebilir boyutlarda askı halinde az miktarda katımadde bulunan suyun türbinlere iletilmesi mümkün olacaktır.Yukarıda 1. Çalışma kapsamında kullanılmış olan Tirol tipi savak modeli üzerinde gereklideğişiklikler yapılarak, bu yeni modelin performansını tespit edebilmek için; önce sadece suile ve daha sonra su ve katı madde ile bir dizi deney yapılmıştır. Test edilen her katı maddegrubu farklı boyutlarda katı madde gruplarından oluşturulmuştur. Su ve katı madde toplamakanalında yapılmış olan 4 farklı değişimin her birisinde, farklı ?e? değerlerine sahip 4 adetızgara tipi test edilmiştir. En ideal çalışma şartlarının elde edildiği duruma ait önemli boyutsuzparametrelerin değerleri tespit edilmiş ve bu şartlarda; toplama kanalı içerisine ızgaradangirerek gelen katı maddenin en az %70? inin sistemin çökeltme havuzuna gelmeden tekrarana kanalın mansap kısmına yönlendirilebileceği belirlenmiştir. Burada belirlenen kriterleregöre projelendirilecek olan Tirol tipi savakların su alma verimleri de oldukça yüksek olacaktır.
Subject Keywords
İnşaat Mühendisliği
,
İnşaat ve Yapı Teknolojisi
URI
https://app.trdizin.gov.tr/publication/project/detail/TVRrek1EVTE
https://hdl.handle.net/11511/50097
Collections
Department of Civil Engineering, Project and Design
Suggestions
OpenMETU
Core
Güneşle bina ısıtmasında yalıtım, hava ısıtmalı toplaç ve yerden ısıtmanın bina ısıl performansına etkileri
Demirbilek, Nur; Ecevit, Ahmet; Akınoğlu, Bülent Gültekin; Yalçıner, Uğur; Özdemir, Ataman; Özgümüş, Murat(1995)
TÜBİTAK YAG-37 (INTAG-204) kodlu projede ODTÜ Mimarlık Fakültesinde bulunan Güneş Evi'nde, duvar ve çatı yalıtımı, çatıda hava ısıtmalı güneş toplacı, yerden ısıtma ve sera yoluyla güneşten pasif yararlanarak binanın ısıl performansının arttırılması ve bina ısıl performansının gerçek ölçekte deneysel olarak araştırılması planlanmıştır. Bu proje kapsamında yürütülen çalışmada, ODTÜ Güneş Evinin, ileride "Enerji Etkin Bina Tasarımı ve Uygulamaları" konusunda hem eğitim hem de araştırma amaçlı olarak yeni araş...
Az ve orta katlı betonarme yapıların hasar görebilirliğinin incelenmesi
Erberik, Altuğ M.(2006)
Yapı sistemlerinin hasargörebilirliğinin yerel yapı karakteristiği ve bina envanteri göz önüne alınarak belirlenmesi, deprem etkilerinin tahmini ve bu etkilerin hafifletilmesi için hayati önem taşımaktadır. Benzer bir çalışmanın ürünü olan bu rapor, Türkiye’deki az ve orta katlı betonarme çerçeveli yapı sistemlerinin hasargörebilirliğini ortaya koyma amacı taşımaktadır. Bu projenin kapsamı, ülkemizdeki yapı stokunun yaklaşık %75’ini oluşturan ve genellikle konut amaçlı kullanılan az ve orta katlı betonarme ...
Prefabrike betonarme yapı birleşimlerinin deprem davranışı
Ersoy, Uğur; Tankut, Tuğrul; Özcebe, Güney(1995)
Bu çalışmanın amacı, ülkemizde kullanılmakta olan, moment transfer edebilen prefabrike kiriş-kolon bileşimlerinin deprem dayanımını saptamak, gerekirse bağlantı detaylarını geliştirerek depreme dayanıklı prefabrike sistemlerin oluşumuna katkıda bulunmaktı. Bu tür birleşimlerin deprem dayanımını saptamanın tek yolu, sözkonusu birleşimlerin depremi benzeştiren yükler altında laboratuvarda denenmesidir. ODTÜ İnşaat Müh. BIm., Yapı Mekaniği Laboratuvannda geliştirilen bir deney düzeneği ile ülkemizde yaygın ola...
Tekil ve Çoklu Yatay Su Alma Yapısı Bulunan Hidroelektrik Santrallerde Girdap Oluşumu ve Önlenmesi için Gerekli Düzeneklerin Belirlenmesi
Göğüş, Mustafa; Köken, Mete(2015)
İçme/sulama suyu temini veya elektrik enerjisi üretmek amacıyla yapılan su alma yapılarında,rezervuardaki su kotunun belli bir değerin altına düşmesi durumunda su yüzeyinde girdaplaroluşur. Girdaplar, sistemden geçecek olan debinin azalmasına, ilave enerji kayıplarına,pompa ve türbin verimliliklerinin düşmesine neden olabilecek havanın aralıklı veya sürekliolarak su alma yapısı içine çekilmesine neden olurlar.Bu çalışmada, farklı çapta yatay su alma sistemlerinde girdapların hangi su kotlarındaoluştukları v...
Nehirlerde köprü yan ayakları sebebiyle oluşan daralmanın oyulma ve akım karakteristiklerine etkisi ve oyulmayı azaltıcı düzeneklerin araştırılması
Köken, Mete; Göğüş, Mustafa(2014)
Köprü yan ayağı etrafında oluşan oyulmanın büyüklüğü ve biçiminin tespiti köprününekonomik ve güvenli dizayn edilebilmesi açısından hayati önem taşımaktadır. Özellikle darnehirlerde, nehrin iki yakasındaki köprü yan ayakları nehir kesitini daha da daraltarakoyulmanın şekli ve büyüklüğünü etkilemektedir. Köprü yan ayakları birbirlerine yaklaştıkça; buyapıların etrafında oluşan atnalı vorteks sistemleri ve ayrışmış kesme tabakası içerisindeakım yönünde ilerleyen vorteks tüpleri de birbirleriyle etkileşebilmek...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
M. Göğüş, M. Göğüş, and M. Köken, “TİROL TİPİ SU ALMA YAPILARINDA İLETİM HATTINA EN AZ KATI MADDE YÖNLENDİRECEK DÜZENLEMELERİN ARAŞTIRILMASI,” 2017. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://app.trdizin.gov.tr/publication/project/detail/TVRrek1EVTE.