Department of Computer Education and Instructional Technology

Browse
Search within this community and its collections:
Collections in this community

Filters

Entity Type
Publication (493)
Thesis (211)
Project (37)
Open Course (14)
Patent (1)

Has File(s)
No (485)
Yes (271)

Author
Çağıltay, Kürşat (176)
Yıldırım, İbrahim Soner (66)
Delialioğlu, Ömer (55)
Yıldırım, Zahide (52)
Sadık, Olgun (35)

Subject
Computer-assisted instruction. (41)
Education (38)
Educational technology. (37)
Teaching (21)
Eğitim (19)

Date Issued
1987 - 1989 (1)
1990 - 1999 (7)
2000 - 2009 (181)
2010 - 2019 (491)
2020 - 2022 (73)

Item Type
Journal Article (240)
Conference Paper (188)
Ph.D. Thesis (116)
Master Thesis (95)
Book Chapter (37)

Recent Submissions

Designing and developing an accessible web-based assistive technology for students with visual impairment
KAMALI ARSLANTAŞ, TUĞBA; Yıldırım, İbrahim Soner; ALTUNAY, BANU (2022-04-01)
This article introduces the design principles of a web-based assistive technology (WAT) developed for students with visual impairment (VI). The pedagogical goal guiding the development process was the enhancement of vocabu...
Psychometric Properties of Turkish Version of Generalized Problematic Internet Use Scale-2 and the Relationship Between Internet Use Patterns and Problematic Internet Use
Caner-Yildirim, Sonay; Yıldırım, Zahide (2022-04-01)
This study aimed to validate and evaluate the psychometric properties of the Turkish version of the Generalized Problematic Internet Use Scale-2 (GPIUS2), to categorize Internet use patterns (IUP) that are academic, social...
Eğitsel Nöromitler
Çağıltay, Kürşat; Tunga, Yeliz (Nobel Yayın Dağıtım, 2022-03-01)
Enablers and Barriers of Blended Learning in Faculty Development
YILMAZ, YUSUF; DURAK, HALİL İBRAHİM; Yıldırım, İbrahim Soner (2022-03-01)
Introduction ; Online learning provides a ubiquitous and self-paced learning experience, while face-to-face learning encourages commitment in a prescheduled formal instruction. Blended learning (BL) combines these two med...
An intervention framework for developing interactive video lectures based on video clickstream behavior: a quasi-experimental evaluation
Yürüm, Ozan Raşit; Yıldırım, İbrahim Soner; Taşkaya Temizel, Tuğba (2022-02-01)
The purpose of this study is to develop an intervention framework based on video clickstream interactions for delivering superior user experience for video lectures. Apart from existing studies on data-driven interventions...
A systematic review of eye-tracking-based research on animated multimedia learning
Coskun, Atakan; Çağıltay, Kürşat (2021-12-01)
Background The most challenging task in eye-tracking-based multimedia research is to establish a relationship between eye-tracking metrics (or cognitive processes) and learners' performance scores. Additionally, there are ...
Dijital Öğretmenler Projesi
Tunga, Yeliz; Kaplan, Göknur; Çağıltay, Kürşat (2021-11-04)
Öğretmenleri merkeze alan projenin temel pedagojik prensibi teknolojiyi eğitimde bir kaldıraç olarak kullanmak. Öğretmenlere dijital okuryazarlık becerileri kazandırarak teknolojiyi eğitim-öğretim süreçlerinde etkin ve ver...
Öğrencilerin Öğrenmesini ve Katılımını Zenginleştirmek Amacıyla Kullanılan Bir Çevrimiçi Etkileşimli Öğrenme Aracı:H5P
Bakay, Şenol; Çevik, Rafet; Gürel Köybaşı, Nergis Ayşe; Çağıltay, Kürşat; Alptekin, Funda (2021-11-01)
Çevrimiçi Etkileşimli Etkinlikler, COVID-19 salgını sonrasında eğitim kurumlarının uzaktan öğrenme ve öğretim stratejilerine daha fazla yönelmek durumunda kalmasıyla daha önemli hale geldi. Uzaktan eğitim, eğ...
Öğretim Üyelerinin COVID-19 Döneminde Uzaktan Eğitim Deneyimleri
Gürel Köybaşı, Nergis Ayşe; Alptekin, Funda; Çevik, Rafet; Çağıltay, Kürşat; Bakay, Şenol (2021-11-01)
Uzaktan veya çevrimiçi eğitim, COVID-19 öncesi üniversitelerin çoğunda uygulanan bir eğitim biçimi değildi. Ancak pandemi nedeniyle verilen kararlarla birlikte Mart 2020 itibariyle acil uzaktan eğitim dönemi ...
Öğretim Yönetim Sisteminde Oyunlaştırma: Moodle LUDIC
Alptekin, Funda; Gürel Köybaşı, Nergis Ayşe; Çevik, Rafet; Bakay, Şenol; Çağıltay, Kürşat (2021-11-01)
Öğretim yönetim sistemleri birçok öğretim kurumunda Covid-19 pandemisi öncesinde de farklı amaçlar için kullanılırken, Covid-19 pandemisi ile birlikte örgün eğitimi devam ettirmek amacı ile kullanılmaya başl...
İlkokul ve Ortaokul Öğretmenleri Arasında Nöromitlerin Yaygınlığının İncelenmesi
Tunga, Yeliz; Çağıltay, Kürşat (2021-10-26)
Enabling Digital Transformation in Education and Training: Towards Effective Human Capital Development
Gürbüz, Tarkan (IGI GLobal, 2021-10-01)
The rapid rise of innovation and digital transformation trends have already begun to cause disruptions to the way we live, work, and learn. Education and training are placed at the forefront of this transformation process ...
The Effects of Mathematics on Programming Skills and its Retention: An Experimental Study
Altın, Rukiye; Tokel, Saniye Tuğba; Delialioğlu, Ömer (2021-10-01)
The focus on Computer Science Education at the K-12 level has been increasingly highlighted due to today’s need for a populace with computational thinking skills, in addition to the expansion of careers related to computin...
The effects of technical training design on trainee’s skills, knowledge acquisition and transfer to job performance: the case of Turkish Aerospace
Yılmaz, Emre; Yıldırım, İbrahim Soner; Department of Computer Education and Instructional Technology (2021-9-9)
From the organizational development perspective, training is a vital instrument for improving operational capabilities and adapting to changing needs of the time. The present study aims to investigate the effects of a sy...
Massive Open Online Courses (MOOCs) in Turkey and an Analysis in the Context of Turkish Higher Education
Bozkurt, Aras; Kocdar, Serpil; Çağıltay, Kürşat; Esfer, Sezin; Celik, Berkan; Karaman, Selcuk; KURŞUN, Engin (2021-08-31)
Open and distance learning has evolved on the basis of openness philosophy in education and benefited from various approaches to this philosophy. Different MOOC platforms have emerged in Turkey as a reflection of these dev...
COVID 19 sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi
BARAN, ASLIHAN; Sadık, Olgun (2021-08-01)
Bu çalışma, acil uzaktan öğretimde sınıf öğretmenlerinin COVID-19 salgını sürecindeki tecrübelerinin ve görüşlerinin incelemesini kapsamaktadır. Araştırma, zincir okullardan birine ait bir kampüste, 10 sınıf öğretmeninden ...
Sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitim sürecindeki hazırbulunuşlukları ve görüşleri
Baran, Aslıhan; Sadık, Olgun (2021-08-01)
Bu araştırmanın amacı COVID-19 pandemisi ile başlayan acil uzaktan eğitim süreci ile ilgili sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluklarını ve görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma türünün fenomenoloji deseniyle modell...
Geriye doğru tasarım modeli ve ters yüz edilmiş sınıflar yaklaşımı çerçevesinde bir öğretim tasarımı dersi tasarımı ve uygulaması
Sadık, Olgun; Ergüleç, Funda (2021-08-01)
Studies in higher education report limited real-life applications in teacher education curriculum and coursework. In order to create meaningful experiences with real life applications for pre-service teachers, "understandi...
Applying the personalization principle of multimedia learning theory in second language listening classes
Yeşildağ, Ceren ; Sadık, Olgun (2021-08-01)
Earlier works in various contexts investigated the effectiveness of the personalization principle of Multimedia Learning Theory (MLT). According to MLT, better learning outcomes can be achieved when instructional material ...
Dijital Öğretmenler Projesi: Öğretmenler için Eşitlikçi Dijital Eğitime Doğru Bir Adım
Çağıltay, Kürşat; Kaplan, Göknur; Çelik, Berkan; Tunga, Yeliz (2021-07-30)
Problem durumu: Eğitimde niteliği artırmanın yolu öğretmen yetkinliklerinin artırılmasından geçmektedir. Bu kapsamda, desteklenmesi gereken alanlardan birisi de öğretmenlerin dijital yeterliklerinin artırılmasıdır. COVID-...
Citation Formats